Nerozčuľuje sa, keď im tovar uviazne na colnici, s pokojom rieši, keď náhle ochorie predavačka a nemá náhradu do obchodu. Nehnevá sa, ani keď opisuje, že robia cez víkendy i na sviatky a ešte po nociach komunikujú s klientmi z eshopu.
Tatiana Lachová často opakuje, že je tvrdohlavá a všetko chce riešiť hneď, ale odkedy na Slovensku vedie značku Spa Ceylon, čo je najväčší celosvetový reťazec luxusnej prírodnej ajurvédskej kozmetiky zo Srí Lanky, prešla si kurzom božskej trpezlivosti.
Srí Lanka im zmenila život
“S našimi Srílančanmi je super spolupráca, čo sa povie, to platí, sú milí, kreatívni a ústretoví, len musí človek pri nich pochopiť, že jedna úloha na deň je až-až a že „tomorrow“ môže trvať aj dva týždne. Ale u nich proste nie je nič problém, naučili ma, že aj keď sa veci nedaria, najdôležitejší je úsmev,” vysvetľuje Táňa Lachová pre Ženy v meste.
Smeje sa, že v Ázii si z nás uťahujú. “Hovoria, že my v Európe máme hodinky, a oni v Ázii čas. Tak sa občas riadim tým, že trpezlivosť ruže prináša,” dodáva.
Na Srí Lanke sa to pre Táňu Lachovú a jej partnera Braňa Pilku všetko začalo, keď sa v marci 2019 vybrali na dva týždne na dovolenku. “Asi po týždni objavovania Srí Lanky nám čašník v hotelíku, kde sme bývali, odporúčal mestečko Galle, kde je okolo mesta a nad morom holandská pevnosť s majákom a nádherným výhľadom. Zamilované páry tam chodia obdivovať západ slnka,” spomína si Táňa.
Keďže na prírodné divadlo prišli skôr, túlali sa uličkami mestečka. “Narazili sme na dva rovnaké obchody Spa Ceylon hneď oproti sebe, s vystaveným veľkým farebným slonom pred dverami. Netušili sme, či je to predajňa suvenírov či čajovňa, tak sme vošli dnu. Okamžite nás ovanula neskutočná vôňa, zaujal nás originálny interiér, ktorý hýril farbami, mandalami, hrala tam príjemná relaxačná hudba. Produkty vo vysvietených policiach napovedali, že sme narazili na obchod s kozmetikou a nápisy prezradili, že nie hocijakou, ale ajurvédskou,” opisuje prvé dojmy Lachová.
Tatiana Lachová v obchode Spa Ceylon v Galle na Srí Lanke. Foto - archív TL
Tatiana si hneď na mieste zamilovala edíciu s vôňou citrónovej trávy, jej partner Braňo, ktorý dovtedy o kozmetike nevedel nič, bol z produktov nadšený. V obchode strávili asi dve hodiny.
“Von sme vyšli celí natešení, až sme zbadali odchádzajúcich ľudí z hradieb a zistili, že je dávno po západe slnka,” smeje sa Táňa. Ešte netušili, ako im tento zážitok zmení život.
Tajne napísal do Spa Ceylon
Krátko po návrate sa im začali ozývať známi. “Chválili, ako im mydielka nádherne voňajú, aké sú tie krémiky a sprcháče super, a kde sa to dá najbližšie kúpiť. Ja som, samozrejme, začala partnerovi píliť uši, že keď to pomíňame, musíme ísť asi na Srí Lanku opäť,” hovorí Táňa.
Braňo zareagoval veľmi intuitívne. Na webe našiel kontakt na sekciu franšízovej spolupráce a Srílančanom napísal. Ešte o tom nerozmýšľal ako o biznise.
“Braňovi sa tá predajnička na Srí Lanke v Galle, veľmi páčila - jej interiér, vône, produkty, obaly a celková atmosféra aj filozofia Spa Ceylon. Myslím, že sa na to pozeral cez emócie rovnako ako ja – žena,“ hovorí Táňa. Krátko na to začali rokovať o podmienkach zakúpenia franšízy na Slovensko. V tom čase bol Spa Ceylon najbližšie v Bulharsku, dnes už má predajne aj vo viacerých európskych krajinách.
V septembri 2019 podpísali zmluvu a absolvovali produktové školenia. V decembri 2019 si prevzali priestor v obchodnom centre Centrál a pustili sa do zariaďovania predajne. “Bol to náš vianočný darček,” smeje sa Táňa. Vtedy ešte netušili, aké náročné obdobie ich v roku 2020 čaká.
Pandémia zmenila veci
Začalo sa to súbojom s nábytkármi, keďže potrebovali naozaj netypické vybavenie. Návrh interiéru musel skĺbiť predstavy Srílančanov a požiadavky obchodného centra.
“Na problém sme narazili pri lepení mandalovej tapety na strop predajne. To nám naozaj skúsení tapetári povedali, že to bola výzva, ale nakoniec si svoju robotu urobili perfektne,” hovorí Táňa.
Foto - archív TL
Krátko pred plánovaným otvorením a grand openingom 19.3.2020, na ktorý mali pricestovať aj zakladatelia značky Spa Ceylon zo Srí Lanky, pandémia zatvorila prevádzky na dva mesiace.
“Keď to v piatok 13. marca vyhlásili, som si veru v predajni poplakala. Ten deň si asi navždy zapamätám. Cítila som taký smútok…,” spomína si. Ale zvládli to, udržali si aj vyškolený personál a počas tých dvoch mesiacov, vybudovali e-shop. Predajňu otvorili koncom mája 2020.
Kozmetika ju priťahovala od malička
Táňa Lachová mala ku kozmetike vždy blízko, sledovala najnovšie trendy a novinky.
“Toto mám už od malička a asi po mojej mamine, ktorá aj dnes, vo svojich 78. rokoch trávi denne v kúpeľni krémovaním, natieraním, voňaním sa a kozmetickými úpravami aj niekoľko hodín. A tiež som vyrastala pri staršej sestre, je medzi nami 12-ročný rozdiel. Ja som jej už od malička obzerala a skúšala všetky maľovátka a spreje a čakala som iba na to, aby som už konečne dorástla do veku, kedy to budem môcť používať. V Spa Ceylon mi robí radosť to, že naša kozmetika sa stará o ženu nielen zvonka, ale aj zvnútra. Tradícia ajurvédskych receptúr a benefit arómaterapie sú ozajstným wellness pôžitkom pre zmysly,” hovorí.
O kozmetika sa ako muž naučil všetko
O kozmetike hovorí s vášňou nielen ona, Braňo sa v produktoch naozaj vyzná, vie vysvetliť účinky, odporučiť a poradiť. “Ku kozmetike som mal vzťah asi ako väčšina mužov, jeden krém od hlavy po päty, roky ten istý parfum, niečo na holenie. Dnes, keď sa obzriem naspäť, že som nemal šajnu, ako a prečo sa používa peeling, prečo existuje denný a nočný pleťový krém a ako sa používa pleťová maska, tak sa vcelku zasmejem,” hovorí.
Podnikanie pre neho nebola úplne nová skúsenosť, krátko fungoval v gastrobiznise a vlastnil realitnú kanceláriu, ale viesť obchody a eshop s kozmetickou značkou bolo niečo celkom iné.
Aj pre Táňu Lachovú to bola nová skúsenosť. Vyštudovala kartografiu a podnikala niekoľko rokov v oblasti demografie. “Vypracovávala som územnoplánovacie a cezhraničné štúdie v ateliéri pre výskumnú a projektovú činnosť v oblasti architektúry, územného rozvoja, ekológie a informatiky. Podnikanie a práca s ľuďmi ma naučili, nebrať všetky veci príliš vážne. Pretože ako sa hovorí, všetko zlé, je na niečo dobré – toto sa mi naozaj potvrdzuje,” hovorí.
Majú biznis aj vzťah
Biznis je jedna výzva, zvládnuť prácu tak, aby neohrozila vzťah s partnerom, druhá. “Naučil som sa byť tolerantnejší, ako som bol, a aj pokojnejší. Keďže sme dve dosť rozdielne osobnosti (protiklady sa priťahujú) a nemáme vždy rovnaký názor, takže ma to naučilo veľa pokory a tolerancie a chápanie iného názoru. A kompromisom. Na konci dňa je to úplne super, pretože sa vieme vzájomne dopĺňať a čo jednému chýba, má druhý z nás,” hovorí úprimne Braňo. Táňa pritakáva, súhlasí, že je to o kompromisoch, odpúšťaní a veciach, ktoré sa naučila neriešiť za horúca. Oveľa viac vecí ich spája, ako rozdeľuje.
Táňa Lachová a Braňo Pilka. Foto - archív TL
“Obom nám veľmi záleží na dobrom mene značky a spokojnosti zákazníkov. Stále sledujeme nové trendy, zmeny v marketingu, postoj našich zákazníkov a neustále sa snažíme vylepšovať či už e-shop, technické veci alebo chod predajní, aby nakupovanie u nás bolo pre zákazníkov zážitkom. Byť spolu takmer 24/7 pracovne aj súkromne, nie je najľahšie, niekedy svieti slnko, niekedy zafúka, občas príde búrka, taký je každý pracovný aj osobný život. Zásada je, že keď človek chce, dokáže všetko,” uzatvára Braňo za oboch.
Tatiana Lachová a Braňo Pilka dnes vlastnia v Bratislave tri predajne Spa Ceylon a k tomu eshop. “Aj keby som vopred vedela, koľko prekážok na ceste za Spa Ceylon nás čaká, nemenila by som nič. Je to úžasná rodinná značka, s čistými zelenými princípmi, s krásnymi etickými cieľmi postavená na ajurvédskej filozofii a jej receptúrach, obohatená o benefit arómoterapie, s vyberanými prírodnými ingredienciami, s edíciami na podporu ohrozených druhov rastlín a zvierat na Srí Lanke. Obaly sú premyslené a vyšperkované do detailu, čerpajú inšpiráciu v umení dávneho Cejlónu,” dodáva Táňa Lachová.