LONDÝN, BRATISLAVA. Ak ho urobíte raz za čas na dovolenke alebo pri špeciálnej príležitosti, trvá to pár sekúnd a pár ďalších, než selfie zavesíte na sociálnu sieť. Ak ho urobíte raz za čas.
Inak je to však fenomén, ktorý podľa nedávneho prieskumu zaberá stále viac času. Mladé ženy vo veku 16 až 25 rokov strávia viac ako 5 hodín týždenne prípravou selfies, teda fotografických autoportrétov, ktoré potom dávajú na rôzne sociálne siete. Podľa štúdie stránky www.feelingunique.com, ktorá oslovila 2000 mladých britských dievčat a žien, si ženy v tejto vekovej kategórii urobia denne tri selfies, jedno im trvá 16 minút. Zvyšný čas potrebujú, aby si urobili vlasy, make-up, obliekli sa a zapózovali. Fotky starostlivo posudzujú, než ich zavesia. A aj keď ich zavesia, sledujú, či majú dostatočné množstvo likov. Inak ich nahradia inou. Mesačne je to viac ako 5 hodín, ročne takmer 300 hodín.
Na úkor čoho
„Aj mesačne by bolo 5 hodín významnou položkou. Ale či je to veľa alebo málo závisí aj od toho, z akej inej potenciálnej aktivity päť hodín odkrojili. Týždeň má 168 hodín. Možných aktivít ako ho strávime je nesmierne veľa. Dievčatá sa päť hodín fotili namiesto piatich hodín čoho? Spánku? Reálneho osobného stretnutia s kamarátkami? Alebo práve na takom stretnutí? Alebo nešli do školy? Až potom by sme vedeli povedať, či to znižuje alebo neznižuje kvalitu ich života,“ hovorí pre Ženy v meste psychologička Helga Menkeová.
Odborníci skúmajúci fenomén selfie prízvukujú, že autoportréty robili ľudia stále. A pohnútky sa opakovali. Buď takto spoznávali vlastné pocity alebo vlastné ja hlavne propagovali. V minulosti to boli umelci, maliari, fotografi, dnes je to masovejšie a selfie sa stala ľudovou fotografiou. Tak pre bežných ľudí, ako aj pre celebrity, politikov, či pápeža Františka. Vďaka dostupnej technike a sociálnym sieťam. Slovo selfie sa stalo v roku 2013 slovom roka a zaradili ho do online slovníka Oxford English Dictionary.
"Research finds young women spend 48 minutes getting the perfect selfie" ...go out and volunteer instead. http://t.co/xMJQ9gsgJh
— studioloraine (@studioloraine) May 16, 2015
Like a sebavedomie
Experti stále skúmajú motívy. Podľa spomínaného prieskumu sa 22 percent žien fotí, pretože očakáva príjemné pocity z reakcií na sociálnych sieťach. Veľa likov, veľa sebavedomia.
„Nikdy by som nedevalvovala zdieľanie fotiek kompletne, mnohé komentáre sú myslené úprimne a radosť zdieľaná je radosť násobená. Taktiež ten narcistický faktor by som kompletne nezatracovala. Táto nová technika nám dáva šancu občas byť za hviezdu - čo z času na čas poteší každého. Človek potrebuje uznanie, a keď zažije nejaký významný úspech alebo pre neho emočne dôležitý zážitok, okrem ľudí, ktorým to povie osobne, alebo sú priamo zúčastnení, môže informáciu rozšíriť medzi viacerých ľudí. Facebook to sú také noviny, kde do obsahu má šancu hovoriť každý zúčastnený,“ hovorí psychologička Menkeová.
Každá tretia žena z prieskumu však chce cez selfies pritiahnuť pozornosť mužov. To môže byť nebezpečné, ak hovoríme o mladých 16-ročných dievčatách.
2-3 hours preparation for a less than 5-min vtr. This deserves a selfie, sayang make up pic.twitter.com/09VbBJMkis
— Gianelle Balaton (@_gianelle) May 5, 2015
„Našpúlené pery sú sexuálny odkaz. Rovnako ako prižmúrene oči, ruka vo vlasoch, odhalené časti tela. Mladé dievčatá v období dospievania sú inštinktívne vedené vytvárať blízke vzťahy, vytvárať páry. Možno aj náš jazyk dopomáha k nedorozumeniu, že to znamená páriť sa. Mladí ľudia sú neskúsení, nezorientovaní, ale silne pudení hľadať lásku a "duálnu dušu". Sexuálne selfies sú silný podnet, na ktorý chlapci reagujú. Dievčatá chcú aby zaujali, vyvolali reakciu, tak sa ju snažia vyprovokovať. Bohužiaľ, takéto experimentovanie so sexuálne ladenými obrázkami, je munícia, ktorú ešte nevedia náležite manažovať a čo v prevažnej miere dosiahnu sú citové zranenia a následné znecitlivenie,“ hovorí psychologička.
Rodičia by preto mali deťom vysvetľovať, že zblíženie dvoch ľudí sa deje v súkromí, intimite a s dôveryhodným človekom, ktorého poznáte osobne.