Podoby súčasného ženského výtvarného umenia môžete spoznať na výstave v bratislavskej galérii Slovenského rozhlasu. Prevažne tohtoročnú tvorbu predstavuje 16 členiek najstaršieho umeleckého spolku Umeleckej besedy slovenskej (UBS) pod názvom Listy z vnútorného azylu III.

 

Emília Hodasová.  Foto - archív EH 

 

Šestnásť umelkýň vystavuje spolu

„Autentické rukopisné výpovede autoriek nie sú únikom pred realitou, ale hľadanie pozitív, estetických a umeleckých hodnôt v dnešnom uponáhľanom svete. Načrieť do hĺbky svojej duše, vnútorného intímneho sveta, v ktorom sme sami v sebe skryté, hľadáme útočiská a východiská v klbku životných situácií a peripetií. Odozvou vo vlastnom vnútornom azyle nachádzame vzácne odpovede  - úprimné, katarzné. Umenie, ktoré tu vnímame je ozaj to pravé, profesionálne a úprimné,“ konštatovala na vernisáži výstavy jej kurátorka Marta Hučková Kocianová.

Podľa nej možno vidieť, že výtvarníčky zrejú ako víno. Mnohé z nich sú renomované umelkyne a viaceré predstavili svoje diela na tomto výstavnom salónnom projekte v roku 2004, kedy začal písať svoju tradíciu. Po dlhšej prestávke jeho pokračovanie bolo pred dvoma rokmi, ktoré podobne ako teraz organizačne pripravila Emília Hodasová. Zároveň sa prezentuje obrazmi (V krajine, Kukónia, Útek do minulosti) vytvorenými kombinovanou technikou. Rovnakú techniku použila Ľudmila Chrenková Hofmannová (Logos, Stopy tušených súvislostí).

 

Vernisáž výstavy.  Foto - archív EH

 

Výstava potrvá do 28. septembra

Najviac diel na výstave, ktorá potrvá do 28. septembra, je inšpirovaných prírodnou a krajinárskou tematikou, ďalšie sú figuratívne i abstraktné. Prevláda maľba (Běla Kolčáková, Zuzana Bobovská, Oľga Plačková, Anna Porubovičová, Petra Štefanková, Katarína Polgáryová a poľska členka UBS Bernadetta Stepien). Maľbou, ale na hodváb, sa predstavujú Elena Kľúčiková (Karty osudu, Svetlo v tme, Príbeh jedneho leta) a Tatiana Gáborová (Čakanie na vodu, Orchidea, Plynutie času). 

Závesné obrazy spestruje Květoslava Fulierová sériou fotografií a grafikou (Motýlia partitúra), Mária Fűkő veľkoplošnými artexovými dielami (Prvý sneh, Pocta Štefanovi Bubánovi, Slzy utrpenia, Nocturno), Lívia Kožušková autorskou tlačou (Pohľadnice z neviditeľných miest). Zlatica Jurisová-Plešková okrem počítačovej grafiky (Požiar) vystavuje keramické šperky. Pestrejšiu tvorbu dodala aj najmladšia členka UBS Lucia Huňadyová, ktorá okrem priestorových obrazov (Poézia bytia, Stopy, Intímna krajina) vytvorila keramický objekt Nezabudnuteľná.