V rozhovoroch so ženami, ktoré sa presadili vo svojich profesiách,  sa takmer vždy objaví otázka, ako vedia zladiť prácu a rodinu. Novinári, ale hlavne novinárky, tým podporujú rodové stereotypy.

BRATISLAVA. Na titulnej strane týždenníka bola fotografia Vandy Wolfovej s textom: Partnerka Richarda Müllera nám porozprávala o živote so slávnym spevákom.

V rozhovore padla otázka, ako sa dá pracovne zladiť, že je riaditeľkou veľkej spoločnosti a matkou, kto sa jej stará o syna a či jej nie je ľúto, ak nie je pri ňom.

Vanda Wolfová bola 22 rokov v marketingovej spoločnosti Ogilvy ako jediná žena v jej európskom vedení, teraz je riaditeľkou pre agentúrny sektor spoločnosti Google pre český a slovenský trh. V roku 2000 získala ocenenie Žena roka.

Otázka pre ženy

Tá situácia sa opakuje v mnohých rozhovoroch s úspešnými ženami. Či sú to podnikateľky, pracujúce ženy na materskej, političky, vedkyne alebo umelkyne nestačia ich pracovné úspechy. Odpovedať musia na rovnakú otázku: Ako zvládate zosúladiť prácu s rodinou?

„Dostávam túto otázku od novinárov často, ale aj od väčšiny ľudí, ktorí moju rodinu nepoznajú zblízka. Keby ju poznali, vedeli by, že môj manžel Robo sa odjakživa zapájal do fungovania domácnosti alebo rodiny,“ hovorí pre webovú stránku Ženy v meste poslankyňa Európskeho parlamentu Jana Žitňanská (NOVA).

Rozumie tomu, že sa častejšie o zosúladení rodinného a pracovného života hovorí v súvislosti so ženami, keďže ich je podstatne viac na rodičovskej dovolenke než mužov. „Keďže ale pribúdajú prípady, ako ten môj, kde sa manžel alebo partner podieľa na starostlivosti o deti rovnako, bolo by fajn hovoriť o zosúladení pracovného a rodinného života rodiny a nielen ženy,“ myslí si Žitňanská.

Často to nie je zámer. Rozhovory so zaujímavými ženami robia častejšie novinárky ako novinári. Muž by takúto otázku zrejme nepoložil. Ženy sa ju často pýtajú aj preto, že samé podobnú situáciu riešia.

Mužom stačí pracovať

„Ak si získa pozornosť médií žena – matka, ktorá dosiahla pozoruhodný pracovný výsledok, tak médiá zaujíma ako sa jej darí kombinovať pracovný život so starostlivosťou o rodinu a deti. Mužom – otcom, ktorým sa v práci darí, spoločnosť, priatelia a média takúto otázku takmer nekladú. Akoby to stačilo, že keď podáva výborný výkon v práci, už nič ďalšie sa od neho neočakáva,“ hovorí pre našu stránku psychologička Helga Menkeová.

Otázka o zosúladení práce a rodiny podporuje rodové stereotypy v médiách, ktoré ženám prisudzujú hlavne starostlivosť o rodinu a mužom úlohu živiteľa. A to v čase, keď ženy stúpajú v hierarchii firiem a mnohí muži ostávajú na rodičovskej dovolenke.

Médiá podporujú stereotypy

„V bulvárnych alebo lifestylových rozhovoroch to nie je až také prekvapivé, ale aj tam by malo platiť pravidlo, že to súvisí s témou rozhovoru. Určite však otázku, ako chcete stíhať riadiacu pozíciu, keď máte malé dieťa položia novinári mužovi málokedy, ale pri žene ju nájdeme,“ hovorí mediálna analytička a autorka blogu o mediach.com Miroslava Kernová.

Kernová považuje za nevhodné, keď bulvár moralizuje nad tým, či je vhodné aby poslankyňa či známa moderátorka šla hneď po narodení dieťaťa do práce. „V tomto prevláda hlavne pri bulvárnych médiách stereotyp, že žena má sedieť doma pri dieťati. Myslím si, že je to súkromná vec toho páru,“ dodáva.

Médiá podľa nej len odzrkadľujú slovenskú spoločnosť, ktorá je plná stereotypov. Sama pri prijímaní do práce zažila otázku: Ako chcete pracovať, keď máte tri deti?

„Novinári by si mali dávať pozor, aby tieto stereotypy nepodporovali. Práve naopak, mali by upozorňovať, že to nie je v poriadku, že sme si v právach a povinnostiach rovní. A to, ako si partneri podelia či zariadia starostlivosť o rodinu, je len ich vec,“ dodáva Kernová.