BRATISLAVA. Horúčavy sa dajú zvládnuť ľahšie, ak pijeme viac ako počas chladnejších dní. Dospelý by si mali k bežnému množstvu vody pridať liter navyše, deti aspoň pollitra.

Za tekutiny, ktoré sa rátajú do denného pitného režimu, sa považuje iba čistá pramenitá alebo minerálna voda, upozorňuje poradkyňa na zdravú výživu Michaela Bebová. Vhodná je podľa nej aj voda jemne osladená kvalitným sirupom, dostatočne zriedené džúsy či čaje.

Počíta sa aj čaj

Bebová odporúča piť aj ovocné a bylinné čaje, či slabý zelený a čierny čaj. Skvelý je podľa nej ľadový čaj.  No namiesto nákupu hotového nápoja radí pripraviť si ho doma. Odporúča uvariť zelený čaj – jedna lyžička sypaného čaju na liter vody, a po schladení pridať med a citrón.

Ako zaujímavý hodnotí aj čaj, ktorý možno zaliať studenou vodou. Výrobca ho predstavuje ako čaj bez cukru, farbív a konzervantov, ktorý je možné zaliať studenou vodou vďaka špeciálnej technológii. Podľa zloženia na etikete ide podľa nej o klasický ovocný čaj, so sem-tam pridanými arómami. „Ide tak o pomerne lacnejšiu verziu ku klasickým sladkým studeným čajom,“ hovorí.

Granulované čaje pre dospelých sú podľa nej skôr prežitkom. U detí treba ustrážiť kvalitu, obsah farbív a cukru, dodáva. To isté platí pri sirupoch. „Dobrou alternatívou je vytlačiť do vody čerstvý citrón alebo pomaranč a tak ju zdravo ochutiť,” hovorí.

Naopak nevhodné sú sladké sýtené nápoje, káva, víno, destiláty či alkoholické koktaily. Malou výnimkou je podľa nej pivo, ktoré sa v malom množstve správa ako iontový nápoj. „V letných mesiacoch môže byť v zdravom množstve tri až päť deci vhodné,“ hovorí. Má však močopudné účinky, čo je vo veľkom množstve nežiadúce.

Koľko vypiť denne?

„Priemerne sa udáva pitný režim pollitra na každých začatých 15 kilogramov hmotnosti,“ hovorí Bebová. V prípade náročného tréningu alebo vysokých teplôt v letných mesiacoch treba pridať aspoň liter tekutín navyše, dodáva. Dospelý muž s hmotnosťou 80 kilogramov môže podľa nej vypiť aj štyri litre tekutín. U ženy s váhou okolo 50 kilogramov postačia tri.

Dobrým ukazovateľom hydratácie tela je podľa Bebovej farba moču – ideálne by vždy mala byť číra, tmavožltá už znamená dehydratáciu.

„Tekutiny je dôležité doplňovať priebežne v pravidelných intervaloch, nie nárazovo,“ hovorí. To, koľko tekutín vypiť, je však podľa nej individuálne. Platí, že netreba čakať až na pocit smädu, dodáva.

Pri deťoch je nutné zohľadniť vek, zdravotný stav, fyzickú aktivitu, teplotu okolia, vysvetľuje Bebová.

Dá sa riadiť známou orientačnou tabuľkou, keď hmotnosť dieťaťa vynásobíme faktormi:

5 - 7 rokov – faktor 75

8 - 10 rokov – faktor 60

11 - 15 rokov – faktor 50

16 - 19 rokov – faktor 40 a dostaneme tak počet mililitrov tekutín.

V prípade horúcich dní je tiež vhodné pridať aspoň pollitra tekutín naviac.

„Deti je treba do pitia motivovať, pripomínať im ho a strážiť ich,“ hovorí. Ak je dieťa športovec, často si vzťah k pitiu vybuduje ľahšie a akosi automaticky, dodáva.

Voda ide na dračku

„Najviac sú vyhľadávané čisté, neochutené, alebo veľmi mierne ochutené nealkoholické nápoje,“ hovorí podpredseda predstavenstva Coop Jednota Martin Katriak. Z pív sa najviac predávajú tie s nižším obsahom alkoholu, ochutené či nealkoholické, dodáva. Novinkou tohto leta sa stal podľa neho Cider.

„Pri teplotách do 30 stupňov Celzia sa predaj čistej neochutenej vody zvyšuje oproti chladnejším mesiacom aj trojnásobne,“ hovorí. Ochutené nápoje podľa neho rastú dvojnásobne. Pri teplotách nad 30 stupňov Celzia je predaj ochutených nápojov len 1,5 násobný, no čistej vody až 4-násobný, dodáva. Dopyt po instantných nápojoch rastie podľa neho dvojnásobne, najviac sa predávajú šumienky.

Výrazný nárast v predaji nápojov počas teplých dní potvrdil aj Tomáš Ferenčák z reťazca Tesco. „Rozdiely v predajoch tohto sortimentu počas letných horúčav môžu predstavovať pri niektorých obchodoch aj desiatky percent,“ hovorí. Počas horúčav sa podľa neho darí hlavne čistým vodám.

Nárast dopytu po nápojoch – hlavne neochutených vodách, potvrdila aj marketingová riaditeľka siete Billa Rozália Belková. „Zákazníci vo väčšej miere nakupujú celé spotrebiteľské balenie v porovnaní s nákupom nápojov po kusoch v chladnejších mesiacoch,“ hovorí.

Vyšší záujem o nápoje s rastúcimi teplotami potvrdil aj hovorca reťazca Lidl Tomáš Bezák. Najobľúbenejšie sú podľa neho nápoje privátnych značiek reťazca – predovšetkým vody Saguaro či sladené nápoje Freeway.