BRATISLAVA. Aplikácia, ktorá vám pomôže nájsť strateného psa na Slovensku i v zahraničí, dizajn nábytku zo 40. rokov minulého storočia,  angličtina pre dyslektické deti, webový portál pre ľudí nad 60 rokov, varená strava pre psov, luxusné plavky pre fitnesky a kulturistky, škola zdravého varenia, slovenská značka školských tašiek, čítanie s deťmi do jedného roka. V podnikateľskom inkubátore Impact Hub vstáva jedna žena za druhou a v krátkosti predstavuje nápad, s ktorým prišla do VÚB biznis akadémie.

Zo 190 prihlásených sa ich na trojdňový workshop dostalo dvadsať z celého Slovenska. Príbehy budúcich podnikateliek počúva porota, ktorú vedie zástupkyňa generálneho riaditeľa VÚB a ambasádorka projektu na podporu žien v biznise Elena Kohútiková.

„Každý rok je iný a každý rok je lepší. Spočiatku sme mali dievčatá a ženy, ktoré prišli len s ideou, čo by chceli robiť. Dnes už prídu s presnou predstavou a podnikateľským projektom, ktorý chcú dopracovať. Často sú to už podnikateľky, ktoré sú na rázcestí a uvažujú, či ten malý biznis rozšíria. Ženy, ktoré prišli tento rok, to už majú viac premyslené a vtedy môžu z takejto akadémie profitovať,“ hovorí pre Ženy v meste Kohútiková.

 

 

Ženy podnikajú inak

Biznis akadémiu pre podnikavé ženy zorganizovala VÚB banka ôsmykrát, pretože ženy vnímajú podnikanie inak ako muži. Podnikať začínajú intuitívne, často bez biznis plánu, počas materskej a len v malom. Menej vnímajú vlastné schopnosti i príležitosti. Na rozdiel od mužov, ktorí podnikajú, majú aj väčší strach zo zlyhania. Aj preto tvoria podnikateľky na Slovensku len 33 percent zo všetkých podnikateľských subjektov.

„Snažíme sa ich dostať z hlavy na nohy a vysvetliť im ako uspieť, aby s podnikaním neskončili o dva-tri roky, ako to veľmi často býva, keď zistia, že nevedia svoj nápad rozšíriť a získať ďalších klientov. Radíme im, čo robiť, aby neboli závislé len na jednej službe či na jednom produkte,“ vysvetľuje Kohútiková.

 

Francúzska členka poroty Nicole Sinet (v ružovom) s účastníčkami workshopu. 

 

Služby a drobná výroba

Ženy chcú najčastejšie podnikať v oblasti služieb a drobnej výroby, mnohé z prihlásených chcú podnikať v stravovaní. Aj preto bola v porote Janica Lacová, ambasádorka Jamieho Oliviera a spoluzakladateľka projektu na zdravé stravovanie Jem Iné. Pred rokom sedela medzi účastníčkami VÚB biznis akadémie jej partnerka v podnikaní Aneta Orosiová, teraz už radí ženám ako na to sama Lacová.

„Buďte vytrvalé a otvorené nielen v podnikaní, ale aj vo vzťahoch s kolegami a obchodnými partnermi. Nebojte sa ísť do úzkej cieľovky,“ hovorí Lacová a pripomína, že Jem Iné začalo ako cateringová spoločnosť pre ľudí s intoleranciou a dnes varia aj bežné, ale zdravé jedlá pre školy a škôlky a rozširujú klientelu.

V porote sedí aj zakladateľ firmy Alfa Bio Ján Lunter a ženám v publiku hovorí o tom, ako začínala jeho rodinná firma Alfa Bio s tofu nátierkami pred 25 rokmi.

„Prvýkrát sme v Telgárte navarili tofu v 90. rokoch minulého storočia a urobili sme z toho podnikateľskú myšlienku. Tofu je ufo a zmizne ako to vaše ufo, boli často reakcie, ktoré sme počuli. Musíte byť presvedčené, že váš nápad nezmizne a prežije,“ radí Ján Lunter, ktorého firma dnes vyrába aj rastlinné nátierky a sójové mlieko a je lídrom v strednej Európe. Ženám rozpráva ako spočiatku bojovali s nedostatkom kapitálu, nedostatkom informácií o technológiách, s neplatičmi, s hygienickými orgánmi, vysokou daňovou zaťažiteľnosťou a likvidačnými pokutami. 

Prežili aj minuloročnú krízu, keď štátne inštitúcie oznámili, že v cícerovej nátierke Alfa Bio bola baktéria, ktorá otrávila človeka. Nakoniec žiadnu baktériu nenašli a podozrenie sa nepotvrdilo. „Padli nám tržby a prišli sme o trh v Rakúsku, ale na facebooku nás podporilo 16-tisíc ľudí, ktorí nám poslali fotografiu s cícerovou nátierkou na našu podporu,“ dodáva Lunter. 

 

Prvé miesto získala Košičanka Viktória Marcinová (so šekom vľavo), druhá bola Stanislava Vrbová z Banskej Bystrice (v strede) a tretia skončila Danica Janiaková (so šekom vpravo).

 

Víťazka z Košíc

Účastníčkam radili pri ich podnikateľských zámeroch nielen porotcovia, ale aj mentorky a kouči, ktorí boli ženám k dispozícii celý workshop a poskytli im cenné rady pri vypracovávaní vlastných biznis plánov. pomáhali účastníčkam.

Na tretí deň vybrala porota tri víťazky, ktoré, okrem iného, dostanú od VÚB aj finančnú čiastku na rozbeh svojho podnikania. Rozhodovala originalita a životaschopnosť nápadu, spoločenský presah projektu aj výsledky práce účastníčok na školení.

Vyhrala Košičanka Viktória Marcinová, ktorá propaguje čítanie kvalitných kníh pre deti do 1 roka na rozšírenie ich slovnej zásoby. Druhé miesto získala Stanislava Vrbová z Banskej Bystrice, ktorá chce učiť angličtinu dyslektické deti vo veku od 5 do 10. rokov. Tretia skončila Danica Janiaková s portálom pre seniorov Klub 60.

„Prvý raz sme tu mali 60-ročnú dámu. Vidieť, že ten náš aktívny život sa predlžuje a aj v tomto veku prichádzajú aktívne ženy s nápadmi,“ dodala Kohútiková.

 

 

Dobrý projekt chce dobrý tím

Nápady a energiu slovenských žien ocenila francúzska členka poroty Nicole Sinet, zakladateľka francúzskej exkluzívnej "niche" značky Altheagrey, ktorá v 80-tych rokoch vyvinula vlastný rad kozmetických produktov a relaxáciu pozdvihla na umenie:

 „Ak budú mať veľa odvahy a budú veriť svojmu projektu, tak majú všetky predpoklady uspieť. Rozdiel medzi mužmi a ženami , ktorý od nepamäti existuje, je, že žena má viac chuti dokázať, že to vie,“ povedala pre Ženy v meste.  Budúcim podnikateľkám poradila z vlastnej skúsenosti s vedením biznisu. „K dobrému projektu potrebujete dobrých ľudí. To je najsilnejšia, ale aj najzložitejšia stránka podnikania,“ uzavrela.

 

Prečítajte si aj Naštartujte svoje podnikanie s VÚB Biznis akadémiou