Vyštudovala slovenčinu s filozofiou a začala si robiť doktorát zo systematickej filozofie, ale učiteľkou na druhom stupni sa nakoniec nestala. „Vždy som mala potrebu niekoho vzdelávať, viesť a sprevádzať, ale od klasického učiteľstva som upustila. Keď som chvíľu učila na strednej škole, zistila som, že tam sa študenti učiť nechcú, ale musia. Na vysokej škole už študenti chceli, takže to by ma bavilo, ale u nás je ten systém tak zle nastavený, že popri doktoráte musíte robiť aj vedeckú prácu a tá publikačná činnosť musí byť veľmi intenzívne. Zistila som, že to nie je pre mňa,“ hovorí Veronika Bošková. Učiteľkou sa nestala, ale potreba niekoho viesť a vzdelávať ostala.

 

 

Vrhla sa na druhú oblasť, ktorá ju vždy lákala – reklama, marketing a obchod. „Začala som robiť v agentúre ako account copywriter. Neskôr som v nadnárodných spoločnostiach a korporáciách robila marketingovú špecialistku, mala som na starosti digitálny marketing , sociálne siete i správu webstránok,“ hovorí. Neostala úplne ani pri marketingu, ale vedomosti neskôr prepojila so zmysluplnými projektmi v oblasti, v ktorej sa našla počas materskej.

 

 

S prvým dieťaťom sa totiž priority mnohých žien začnú meniť. „Neuspokojovalo ma, že celý deň niečo robím, ale nič po mne neostane. Tak som na materskej začala vyrábať rukami. Z polymérovej hmoty či krištáľovej živice som vyrábala bižutériu a náušnice. Ľuďom sa to páčilo, lebo také niečo tu vtedy nebolo. Bol dopyt po originálnych veciach a doplnkoch  a tak som začala robiť aj manžetové gombíky, šila som kabelky.  V tom období som si povedala, že už sa nechcem vrátiť do práce, že chcem robiť to, čo ma baví. Začala som skúsenosti z marketingu prepájať s hand made a zistila som, že sa to dá a že na podnikanie v tejto oblasti sa treba pozerať trochu inak. Nielen, že je to hobby, s ktorým si privyrobím, ale že idem podnikať. Podarilo sa mi to rozbehnúť,“ spomína si Veronika.

 

Pozrite si video z premeny v Stayunique:

 

Veronika Bošková počas dvoch materských založila sedem úspešných hand made značiek. „Hneď na začiatku sme s kamarátkou založili prvú značku dizajnového oblečenia pre deti na Slovensku, volala sa Little Monster. Lenže bol rok 2009 a na kvalitu, dizajn a vyššie ceny nebol ešte priestor. Predávali sme veľmi kvalitné body, ktoré sa mohli prať na 60 stupňov a nezmyli sa obrázky. Lenže boli aj adekvátne tomu drahé a s tým sme v časoch AliExpresu nemohli konkurovať. Naše body stálo 15 eur, to čínske 3. Vyhoreli sme,“ hovorí Veronika.

 

 

S každou ďalšou značkou sa naučila nové veci. „Najväčší problém je v cenotvorbe. Väčšinou si ľudia povedia, že im zárobok stačí len na nákup materiálu na ďalšie výrobky, ale nezarátajú do toho svoj čas, komunikáciu s klientmi. To potom znamená, že robia aj 12 hodín denne, ale nezarábajú,“ vysvetľuje. Dlhodobo sa to robiť nedá a musíte ubrať z kvality či nasadenia.

 

 

„Druhý problém je konkurencia. Tam už nastupuje aj povedomie o značke, že ja nie som len Janka, ale ja som značka a zákazníci to chcú kúpiť odo mňa, lebo veria značke, kvalite, majú zákaznícky servis,“ vysvetľuje.

 

 

Keď vyhorela, rozhodla sa nastaviť veci inak. Spojila všetko, čo si v živote vyskúšala. Ako učiteľka začala učiť šikovné ženy a mužov ako by ich hand made nemalo len baviť, ale aj živiť, s čím im pomôže marketing a sociálne siete. Začala robiť kreatívne workshopy.  Z workshopov vznikla prvá kniha o hand made podnikaní na Slovensku, ktorá mala veľký ohlas. Po prvej knihe prišla prvá konferencie o hand made, kde sa zišlo asi 60 žien a mužov z celého Slovensko.

 

 

„Žien bolo 98 percent, muži prišli len dvaja,“ smeje sa Veronika. Boli to remeselníci, ktorí pracujú s drevom, ale najčastejšie je kreatívec v hand made oblasti žena, ktorá začne niečo vyrábať na materskej a chcela by sa tým aj živiť.

 

 

Povedomie o dizajne sa od roku 2009, keď Veronika Bošková začala pracovať v hand made, radikálne zmenilo. „ Zmenilo sa to o tisíc percent. Spočiatku bol problém len kúpiť kreatívny materiál a poštovné zo zahraničia to predražovalo. Dnes je materiál dostupný, máte veľký výber, eshopy a nové technológie pomáhajú vyrábať veci efektívnejšie. Vyšívacie stroje, 3D tlačiarne, lasery, brúsky sú už v cenách, ktoré si môžete dovoliť,“ dodáva Veronika. Vecami, ktoré niekto urobí doma na kolene, je už trh presýtený, ale stúpa dopyt po remeselných a dizajnových veciach. „Objavujú sa nové značky, ktoré to majú od začiatku nastavené správne. Na trh prídu nie s jedným tričkom, ale s celou kolekciou. Posúva sa to do lokálneho dizajnu po celom Slovensku a to je skvelé,“ teší sa Veronika Bošková.

 

Styling:

Make up & Hairstyling: