Sama som z biznisu a viedla som mnohé tvrdé obchodné vyjednávania. Napriek tomu vždy, keď prišlo na vyjednávanie o mojom plate, bola som z toho dosť v strese a cítila som neistotu. Kládla som si otázky typu: Čo ak si teraz šéf pomyslí, že to robím iba pre peniaze? alebo Čo sa stane, keď povie, že nie? či Je na to teraz vhodná doba, aby som si niečo také vypýtala? 

Ak chcete získať lepší plat, s vyjednávaním to dosiahnete. Hovorí sa, že vyjednávanie je o emóciách. A je to pravda. Čím lepšie svoje emócie zvládnete, tým úspešnejšie pri vyjednávaní budete. Väčšinu z nás doma učili, že žena má byť dokonalá. Má mať perfektne vedenú domácnosť, má vedieť skvele variť a slúžiť rodine. Tieto extrémne vysoké sebanároky sú pre nás blokom. Blokom v tom, aby sme dokázali svoju prácu ohodnotiť férovou cenou. Muži to majú inak. Neboja sa ambiciózne si stanoviť svoju cenu a vypýtať si ju. 

Počas mojej dlhoročnej praxe vo vedení a skúsenostiach na vlastnej koži som odpozorovala postup, ktorý funguje. Zameriava sa na objektívne stanovenie našej „ceny“ za vykonanú prácu a úspešné riadenie samotného vyjednávania. Poďme na to, tu je návod pre nás – ženy.

1.Uchádzajte sa o vyššie pozície

V úvahách o našich ambíciách nám bráni oveľa viac dôvodov ako mužom. Sme vychované s myšlienkou, že rodinné šťastie stojí hlavne na našich pleciach. Že potrebujeme udržiavať teplo domova. Že mať upratanú domácnosť, opraté deti a denne navarené 2 teplé jedlá, je naša povinnosť. Prečo o tom píšem? Lebo toto býva hlavná príčina nedostatku času matiek a žien celkovo. A nedostatok času je hlavný (oficiálny) dôvod toho, prečo svoje ambície ďalej nerozvíjame. 

Je dobré byť ambiciózna. Ambície sú výrazom túžby po osobnom rozvoji. Každá z nás prišla na tento svet so svojou unikátnou kombináciou talentov. Naša zodpovednosť je tieto talenty rozvíjať a uplatňovať ich pre rozvoj celej spoločnosti. Je zaujímavé, že muži tento problém neriešia. Sústredia sa na to, ako môžu robiť niečo lepšie, ako vyhrať a uspieť. Podľa mojich pozorovaní sa muži hlásili na vyššie pozície v priemere do 1,5 roka po tom, čo získali tú, na ktorej práve sú. A ženy? Najskôr po 2,5 roku. Takže poďte do toho a vytipujte si pozíciu, na ktorú sa už zajtra prihlásite.

2. Zostavte si zoznam pracovných úspechov

Keď premýšľate o talentoch, urobte to inak. Napíšte si na papier zoznam vašich pracovných úspechov. Čo sa vám podarilo za posledné tri roky? Na čo ste hrdá? Akú krízu alebo problém ste vyriešila včas a správne? Ku každému úspechu si napíšte, vďaka ktorej vašej schopnosti to bolo. A je to! Máte zoznam pracovných úspechov aj talentov. Chcem pripomenúť ešte jednu vec – tieto pracovné úspechy sú to, čo považujete za úspech vy a nie iba to, čo za úspech vyhlásil váš šéf. 

Tento zoznam úspechov umiestnite na viditeľné miesto, aby ste ho mali stále na očiach. Ak niečo zo zoznamu nezaznamenal váš šéf alebo obchodný partner, postarajte sa o to, aby sa tak stalo. Nemá na starosti iba vás a kľudne sa môže stať, že si to jednoducho nevšimne. Samozrejme nerobte to tak, že mu každý mesiac zaklopete na dvere a podáte hlásenie. Využite skôr neformálne príležitosti, keď sa spýta, ako sa máte, alebo keď je porada na podobnú tému. 

Hovorte o svojich úspechoch ako o vašich skúsenostiach a dôvodoch, prečo sa konkrétne riešenie podarilo. Za úspech považujte aj to, o čom si myslíte, že k jeho dosiahnutiu ešte 10-20% chýbalo. Svoj zoznam dopĺňajte aspoň 1x mesačne.

3. Overte si svoju cenu na trhu práce

Nemáme radi zmenu. Ako ľudské pokolenie, ale my ženy obzvlášť. Je to dané tým, že zmena práce otrasie našim ťažko vydretým systémom fungovania celej rodiny. A prinesie neistotu. Veď čo ak to tam bude komplikovanejšie. Čo ak tam bude menej tolerantný šéf a podobne? Uvedomte si, že to, že idete na pohovor ešte neznamená, že musíte aj nutne odísť zo súčasnej práce. Na 100% však platí to, že ak meníte firmu nie preto, že musíte ale preto, že vás tá druhá firma chce, vyjednáte si dramaticky lepšie finančné podmienky. 

Prečo to takto funguje? Keď prácu v druhej firme nepotrebujete, tak jednáte s ľahkosťou. Ste prirodzená a viac sama sebou. Firmy chcú to tímov ľudí, ktorí vyžarujú energiu, prirodzenosť a ľahko nadväzujú medziľudský kontakt. Toto všetko ide samé od seba vtedy, keď sa „len tak idete poobzerať po novej práci“. Počas procesu sa dozviete približné platové rámce a zistíte tak celkom konkrétne, aká je vaša trhová cena. No a keď už to viete, je na čase túto informáciu zhodnotiť tým, že požiadate o zvýšenie platu.   

4. Aktívne vytvorte optimálne podmienky na vyjednávanie

Kedy a ako požiadať o vyšší plat alebo vyššiu odmenu za služby, ktoré dodávate? Vaše vyjednávanie o plate sa začína niekoľko týždňov pred tým, ako sa stretnete so šéfom alebo obchodným partnerom a poviete niečo v duchu „chcela by som lepšie ocenenie.“ Na to, aby sa takýto návrh stretol so žiadanou reakciou, si potrebuje byť druhá strana vedomá vašich kvalít a vášho podielu na úspechu spoločnosti alebo tímu, v ktorom pracujete. 

V zásade sú tri podmienky, ktorými zvýšite šance na úspech

  1. Druhá strana si je vedomá vašej hodnoty pre spoločnosť - postupujte podľa bodu 2 vyššie

  2. Druhá strana je v pokoji  – o zvýšenie ohodnotenia žiadajte vtedy, keď je šéf v pohode a nie vtedy, keď končí mesiac a on naháňa predaje prípadne je inak v strese

  3. Firme alebo tímu sa darí – a vy preukázateľne k tomuto úspechu prispievate

5. Použite zásady vyjednávania

Keď už máte všetky body vyššie zvládnuté - ich preskakovanie určite nedoporučujem, dohodnite si stretnutie so svojim šéfom alebo obchodným partnerom. Termín navrhnite aspoň týždeň dopredu. Povedzte, že by ste rada riešila tému vášho ohodnotenia. Umožníte tým partnerovi sa na stretnutie pripraviť a zvýšite šancu, že úspešne položíte základ pre pozitívne rozhodnutie.

 A teraz poďme k zásadám:

  1. Pripravte si obsah jednania – príprava je 90% úspechu. Pripravte si: 

  2. úvod: dôvody, prečo o zvýšenie žiadate /vaše úspechy, pridanú hodnotu pre spoločnosť, doterajšia extra práca/

  3. o koľko viac žiadate a prečo práve o toľko /argumentujte tým, že v tejto úrovni sa pohybujú platy na trhu práce vašej pozície/

  4. od kedy o zvýšenie žiadate

  5. IBA PRE VAŠE POTREBY: čo spravíte, keď zvýšenie nebude schválené

 
  1. Jednajte osobne – o zvýšenie ohodnotenia žiadajte osobne vždy ak je to možné

  2. začnite hovoriť ako prvá, najprv spoločenským rozhovorom a potom prejdite k úvodu, ktorý ste si pripravila

  3. počúvaje a overujte si prijaté informácie

  4. predstavte svoju požiadavku 

  5. IBA PRE VAŠE POTREBY: majte pripravenú odpoveď na otázku, čo urobíte, keď zvýšenie nedostanete. 

 
  1. Riaďte výsledok – pravdepodobne sa stane jedna z troch situácií:

    1. jasné nie – zistite prečo a za akých okolností by sa nie mohlo premeniť na áno

    2. reakcia „musím to preveriť u vedenia“- získajte približný termín odpovede

    3. áno – na prvej schôdzke sa toto stane tak raz zo 100 prípadov. Ak sa to stane práve Vám, blahoželám. Vášmu partnerovi záleží na tom, aby ste bola spokojná. :-)

 

Záver:

Na záver by som rada dodala, že ak chcete svoje ohodnotenie zlepšiť, môžete to skutočne aj dosiahnuť. Tento návod vychádza čisto z praxe a z mojich osobných skúseností. Veľakrát som bola na oboch stranách a viem, že dobrou prípravou a riadením okolností, v ktorých návrh podávate, je úspech viac ako zaručený. Vyjednávanie je umenie, ktoré sa učíme celý život a je na čase s ním začať. Na úvod to skúste s týmto návodom a budete prekvapená, že je to ľahšie ako si možno myslíte. 

Napíšte mi vašu osobnú skúsenosť alebo váš názor na platové rozdiely medzi mužmi a ženami na klimantovamiroslava@gmail.com 

 

(Autorka má skúsenosti z praxe ako topmanažérka a riaditeľka spoločností Unilever Slovensko či Upfield Česká a Slovenská Republika. Je dlhoročnou vyjednávačkou, poskytuje kurzy vyjednávania pre ženy a pôsobí ako strategická konzultantka vo vlastnej spoločnosti www.bizberry.sk.)