Ľudia sú v práci nespokojnejší, chýba im motivácia a nadšenie. Dve tretiny z nich však po pandémii zmenili svoje životné priority. Vyplýva to z výsledkov prieskumu spoločnosti Profesia a banky Slovenská sporiteľňa (SLSP), ktorý prebiehal od 9. do 31. augusta tohto roku na vzorke 113 firiem a 4910 zamestnancov. Informovala o tom špecialistka pre vzťahy s verejnosťou banky Katarína Ragáčová.

Poklesla lojalita, pracovná morálka i produktivita

Najhoršie podľa nej dopadla spokojnosť ľudí v práci, jej zníženie spozorovalo 75 percent firiem. Druhý najvýraznejší dosah vnímali pri motivácii pracovať, tá je nižšia na 71 percent pracovísk. Na svojich zamestnancoch pozoruje 70 percent firiem stratu nadšenia a angažovanosti. Poklesla aj lojalita, pracovná morálka, práca v tíme či produktivita, vymenúva PR špecialistka.

“Vnímam tlak okolností, ktoré priniesli posledné roky - mnohí stratili blízkych, zrazu ostali izolovaní doma, nahrádzali učiteľov, do toho práca, možno aj znižovanie stavov. Hromadia sa u mňa požiadavky zamestnávateľov na individuálny koučing ľudí, ktorí vyhoreli, nedávajú to emočne a nevedia sa ukotviť. Takže áno, energia a nadšenie chýbajú,” uviedla pre Ženy v meste Lenka Gejdoš Müllerová, Senior Consultant Teamconsult, nemeckej executive search spoločnosti, ktorá patrí k popredným personálno-poradenským spoločnostiam v na Slovensku i v Českej republike.

Prieskum priniesol aj viaceré pozitívne správy. Výsledky zamestnaneckej časti prieskumu potvrdili, že veľa ľudí zmenilo svoje priority. Budovanie vzťahov s priateľmi a rodinou je dôležitejšie pre 29 percent respondentov, približne štvrtina venuje viac času sebe a 13 percent vyhľadáva možnosti kariérneho rastu.

Pokles nálad na trhu práce vnímajú aj zamestnanci. Zníženie motivácie priznalo 45 percent respondentov a 39 percent pracuje s menším nasadením. Väčšina ľudí je otvorená zmene práce.

Väčšina ľudí uvažuje o zmene práce

Uvažovanie o novom pracovisku v prieskume priznalo 68 percent ľudí. “Boj o dobrého človeka je veľký, ale z môjho pohľadu sú ľudia menej náchylní k zmene - vážia si, že majú prácu. Aspoň nejaká istota v celosvetovom chaose. Jedna vec je prieskum a druhá realita. Ak napriamo oslovíte človeka, len málokto vyskočí zo stoličky a opustí všetko, čo doteraz budoval. Nie je to také jednoduché,” oponuje headhunterka.

Podľa prieskumu o zmene práce neuvažuje 31 percent opýtaných. Pozitívne vníma svoje súčasné pracovisko 81 percent z nich. Výsledky prieskumu však ukázali, že aj v skupine ľudí, ktorí neuvažujú o zmene zamestnania, sú niektorí nespokojní. Majú však obavy z vojny či pre záväzky, ako je hypotéka.

"Naše údaje pravidelne ukazujú, že keď menia ľudia na Slovensku prácu, dôvodom býva najmä nespokojnosť s platom. To, že najčastejšie dva dôvody v tomto prieskume sa viažu práve na finančné ohodnotenie, preto nie je prekvapením. Na ďalších miestach však vidíme nespokojnosť s manažmentom a stratu zmysluplnosti práce," zdôrazňuje riaditeľka Profesie Ivana Molnárová.

Problémy môžu byť podľa prieskumu spojené aj s nízkym prispôsobovaním sa firiem trhu práce. U svojho zamestnávateľa 73 percent ľudí nezaznamenalo aktivity na podporu lojality, motivácie či práce v tíme. Zo zamestnávateľov sa 12 percent snaží zhodnotiť situáciu a desatina ľudí vníma aktivity pre zmenu.

“Doteraz tu nastavovali podmienky práve firmy. Ako vraví môj kolega Jakub Kuvik, neexistuje dokonalý kandidát, len dokonalý profil - papier znesie všetko a častokrát očakávania klienta, teda firmy, nereflektujú na realitu na trhu. Ak vidíme reálne problém, klienta upozorníme, že jeho požiadavky nebude možné naplniť. Niektorí s nami spolupracujú a požiadavky prekopeme, niektorí trvajú na svojom a pozíciu majú neobsadenú celé mesiace. V súčasnosti je extrémne veľa ponúk na trhu práce, ľudí nevnímame až tak náchylných meniť prácu, preto je tu boj o každého,” dodáva Lenka Gejdoš Müllerová.