Najviac to platí v kozmetike, elektronike a pri športových potrebách. Produkty určené pre ženy stoja viac než identické produkty pre mužov. Najčastejšie sú ružovej farby, preto si tento termín vyslúžil výstižné označenie „ružová daň“.

"Pink tax" alebo v preklade „ružová daň“ napriek svojmu názvu nie je ozajstnou daňou. V skutočnosti ňou označujeme rodovo podmienenú diskriminačnú cenovú politiku, pri ktorej produkty určené pre ženy stoja viac než rovnaké produkty pre mužov. 

Typickým príkladom je tradičné rozdelenie farebnosti pri jednorazových holiacich žiletkách. Modré sú pre mužov, ružové pre ženy. Líšia sa však nielen farbou, ale aj cenou. Niektorí výrobcovia cenové rozdiely maskujú rafinovanejšie, ako len rozdielnou cenou. Častokrát má dámske balenie na prvý pohľad rovnakú cenu ako pánske, ale obsahuje menší počet výrobkov. Alebo sa ženské výrobky s rovnakou cenou ako mužské vyrábajú v menších veľkostiach.

Pink tax je známa už desaťročia

Na fenomém ružovej dane poukázali americké ženské organizácie už v 90. rokoch v Kalifornii, keď podľa zistení štátneho výskumného úradu Assembly Office of Research v roku 1996 až 64 percent obchodov v piatich najväčších mestách tohto štátu účtovalo vyššiu cenu za vyčistenie ženskej blúzky v porovnaní s obdobnou mužskou košeľou na gombík. Tento novodobý fenomém sa stal postupne predmetom mnohých štúdií.

V roku 1996 jeho existenciu potvrdila Newyorská organizácia pre ochranu práv pracovníkov a spotrebiteľov (DCWP), ktorá prišla k záveru, že výrobky označené „pre ženy“ sú skutočne všeobecne drahšie ako výrobky pre mužov – a to bez zmysluplného dôvodu.   

Obeťou ružovej dane sú ženy

Ružová daň je špecifický typ dane, ktorá sa vzťahuje na ženy. Mnohé z nich pritom ani nevedia, že sa stali jej obeťou. Podľa americkej štúdie newyorskej mestskej organizácie Department of Consumer Affairs (DCA) výrobky pre ženy stoja v priemere o 7 percent viac ako obdobné výrobky pre mužov, o 13 percent sú v priemere drahšie produkty osobnej hygieny, o 8 percent viac platia dospelé ženy za oblečenie.

Obchodníci vyššie ceny obhajujú tým, že pri dámskych produktoch používajú kvalitnejšie materiály alebo iné technologické postupy. Pravým dôvodom je skutočnosť, že ženy nakupujú častejšie ako muži. Podľa dostupných štatistík stoja ženy až za 80 percentami nákupných rozhodnutí. Marketéri rovnako využívajú aj to, že ženy sa o seba starajú viac ako muži, preto sú ochotné do seba investovať viac peňazí.

Rovnako sú ochotné investovať viac aj do vylepšeného dizajnu výrobkov. Výsledkom je, že každá žena minie ročne o 1350 dolárov viac ako muž za rovnaký nákup. Je to o to nespravodlivejšie, že práve ženy zarábajú v priemere o takmer pätinu menej ako muži.

Aj na Slovensku platia ženy viac

Problematiky ružovej dane neobchádza ani Slovensko. Detailne sa ňou zaoberalo spotrebiteľské združenie Spoločnosť ochrany spotrebiteľov (S.O.S.), ktoré svoje zistenia zverejnilo v roku 2020 v štúdii "Úskalia ružovej dane alebo prečo ženy platia viac?"

V roku 2019 združenie porovnalo ceny spolu 237 351 výrobkov predávaných online v kategóriách, ktoré analyzovali aj rôzne zahraničné organizácie. Zistili, že priemerný rozdiel v cenách za obdobné ženské a mužské výrobky je podľa výsledkov slovenskej analýzy až 64,4 percent. Slovenky teda platia za kozmetiku, hygienické produkty, ale napríklad i oblečenie a obuv oveľa viac ako ich mužské náprotivky.

Analýza S.O.S. ukazuje, že slovenské ženy a dievčatá si v mnohých prípadoch priplácajú za predmety bežnej dennej spotreby, oblečenie, kozmetiku, športové potreby či hračky len preto, že sú určené práve im. Najväčšie rozdiely zaznamenali pri kozmetiky. Pleťové krémy pre ženy sú drahšie o viac ako 500 percent oproti podobným výrobkom určeným mužom. Hneď za nimi nasledujú šampóny, sprchové gély a parfumy. O takmer 25 percent sú drahšie aj ženské nohavice.

Ženy si priplatia viac napríklad aj za vitamínové doplnky, športové potreby ako helmy, prilby či batohy, kancelárske potreby, ale napríklad aj hodinky.

Štúdia potvrdila existenciu ružovej dane, ktorá je jedným z viacerých navonok neviditeľných finančných hendikepov, ktoré diskriminujú ženy. Je to o to nespravodlivejšie, že práve ženy zarábajú v priemere o takmer pätinu menej ako muži.

Ako sa vyhnúť plateniu ružovej dane?

Najľahšie je porovnať si v obchode cenu mužskej a ženskej verzie výrobku, radí združenie S.O.S. Skontrolovať treba najmä produkty ako žiletky, šampóny a holiace peny. Zvýšená pozornosť je na mieste aj pri športovom oblečení a vybavení. Rozdiely v slovenských obchodoch sú viditeľné najmä pri tričkách alebo cyklistických helmách.

Sledovať treba aj etikety. V zahraničí už majú napríklad mnohé obchody alebo značky označenie "Pink Tax Free“ alebo „unisex“, čo garantuje, že medzi mužmi a ženami vo svojej cenovej politike rozdiely nerobia.