Vyštudovali ste Technickú univerzitu v Liberci, kde je okrem iných odborov sklárstvo a získali ste štipendium v oddelení logistiky v Preciose. Prečo sklárska firma Preciosa?

“Moje prvé spojenie s Preciosou je, že tu pracovala moja mama. Preciosa je súčasťou Krištáľového údolia, kde sa profesia sklára odovzdáva z generácie na generáciu. Aj ja som toho živým dôkazom. Moja mama pracovala v Preciose a ja som tam dostala prospechové štipendium. Po vysokoškolskom štúdiu som nastúpila na oddelenie logistiky a posúvala sa potom na vyššie manažérske pozície. Najprv to bola Preciosa Beauty, kde sa spočiatku vyrábali figúrky a dekoratívne predmety a potom sme sa začali špecializovať na šperky. Neskôr som sa presunula na Preciosa Lighting, ktorá sa špecializuje krištáľové svietidlá a svetelné inštalácie.”

Je rozdiel, či ako manažérka vediete výrobu figúrok, šperkov alebo svietidiel?

“Nie je. Z môjho pohľadu je nasadenie a záujem o to, čo robím, alfa a omega. To sa potvrdzuje počas manažovania celej mojej kariéry. Ak si na logistike nájdete tu pridanú hodnotu a nájdete si svoj cieľ, ktorý je optimálne kompatibilný s cieľom firmy, tak vás práca naplňuje, či robíte na logistike, v Beauty alebo vediete Lighting. Ak máte záujem, snažíte sa a ste vnútorne zapálený, to je základ pre kariérny rast, pre spokojný život a úspech firmy. Je to o spojení a nájdení týchto vlastností vo vnútri.

Vediem ešte aj Nadáciu Preciosa a to je úplne iný typ činnosti, premýšľania a iného vzťahu s partnermi. Ak robíte, čomu veríte a nájdete pridanú hodnotu, je vlastne jedno, na akej úrovni a v akej oblasti pracujete.”

Lucie Karlová.  Foto - Preciosa

Navštívili sme niekoľko sklárni a hutí v Krištáľovom údolí. Vyzerá to, že sklárstvo je stále hlavne mužská záležitosť.

“Ja si nemyslím, že je to mužská záležitosť, je to skôr o človeku. Keď o tom teraz rozmýšľam, my nemáme oddelenie, kde by boli iba muži alebo iba ženy, máme skvelé dizajnérky i dizajnérov, máme úžasné konštruktérky i konštruktérov.”

Preciosa má výrobné podniky v štyroch českých regiónoch, ste najväčšou sklárskou spoločnosťou v Česku. Celkovo máte 15 vlastných závodov v 10 mestách. Ako firma zvládla obdobie pandémie?

“Pandémia stále trvá, takže uvidíme. Bolo to naozaj zložité obdobie. Hoci sme veľmi flexibilná firma a naša zákazková výroba je flexibilná z pohľadu riadenia výroby a organizačného usporiadania, zrazu bola flexibilita úplne relatívny pojem. Dotklo sa to všetkých úsekov spoločnosti v jednom okamihu. Nielenže ja si niečo také nepamätám, ale ani starší manažéri nič také nezažili. Dnes s odstupom verím, že to zvládneme a využijeme ako príležitosť pozrieť sa na veci v inom svetle.

Naučili sme sa určiť si priority, lebo v určitom momente sme sa museli sústrediť na jedinú vec a iné sme museli dať bokom. Verím, že sa tie rozhodnutia, ktoré trochu aj boleli, potvrdia.”

Čo počas pandémie fungovalo?

“Budeme ďalej využívať nové spôsoby prezentácie. Pre firmu je kľúčová komunikácia s našimi partnermi. Komunikáciou myslím zdieľanie unikátnych zážitkov, emócií, vysvetľovanie príbehov, ako je Krištáľové údolie, alebo príbehov našej firmy a prístupu ľudí. To sa ťažko robí po telefóne, emailom, takže z toho pohľadu sme sa významne posunuli.

Vieme produkt snímať 360-stupňovou kamerou a ukázať ho v plnej kráse tam, kde sa nachádza náš klient, vieme streamovať a využívať ďalšie digitálne formáty. Aj keď budeme môcť cestovať a stretávať sa osobne, dáva nám to efektívnejší spôsob komunikovania a zdieľania.”

Projekt Rozsvieťme Kamenický Šenov, kde sídli Preciosa Lighting.  Foto - Preciosa

Ktoré rozhodnutia boli bolestivé?

“Mali sme pripravených a naštartovaných množstvo strategických rozvojových projektov a programov. V momente, keď sme nevedeli, ako dlho tu pandémia bude, sme museli niektoré projekty posunúť alebo pozastaviť. Stále sa k tomu vraciame a prehodnocujeme rozhodnutia.”

Prišli ste o pätinu obratu. Museli ste prepúštať?

“Museli. Počas prvej vlny sme dokončili rozbehnuté projekty. Druhá vlna bola pre nás veľmi nepríjemná, lebo nové projekty neboli. U nás predstavujú niektoré projekty mesiace príprav a ďalšie mesiace sú potrebné na inštaláciu a dokončenie prác. Je to dlhá doba a v momente, keď prišla pandémia a zo dňa na deň došlo k zmene prístupu na trhoch, prejavovala sa nervozita, nevedeli sme, ako to bude vyzerať.

Prepúšťali sme, ale zároveň sme pracovné tímy obnovovali smerom k flexibilite a novým kompetenciám a technológiám. Naše produkty sa stále vyvíjajú, naši zákazníci chcú nové prvky a inovácie.”

Najdlhšie vyrábané svietidlo na svete - luster Mária Terézia.  Foto - Preciosa

Aké sú najnovšie trendy pri svietidlách?

“Určite dynamika i interaktivita. Dynamika dáva možnosť pri jednej svetelnej inštalácii násobiť varianty toho, ako svietidlo vyzerá, ako sa správa, aké vyvoláva emócie. Využitím farieb a programovaním si viete nastaviť s rovnakým svietidlo decentnú scénu, párty či dať svietidlá do pohybu. Svietidlo definuje celkovú atmosféru priestoru. To je jeden trend.

Z pohľadu dizajnu to určujú hlavne zahraničné trhy. Máme 20-členný interný tím dizajnérov, ktorí denne navrhujú inštalácie podľa vízií našich náročných klientov. Platí však, že trendov sa nemôžeme iba držať, trendy musíme vytvárať.”

Najväčší konkurent Preciosy, rakúska firma Swarowski, ktorá rovnako začínala v Krištáľovom údolí, vo februári oznámila, že končí s maloobchodnou distribúciou voľných krištáľov, korálok a perličiek a  sústredí sa na vlastné butiky a spoluprácu s módnymi značkami. Nahradí firmu Swarovski firma Preciosa?

“Swarovski obmedzili výrobu a niektoré aktivity na vybraných trhoch a vybraných zákazníkom, úplné nevystupujú zo sortimentu, ale dopad ich stratégie znamená, že veľa zákazníkov nášho najväčšieho konkurenta v prípade spracovania brúsených kameňov hľadá nového dodávateľa. Pre nás je to určite príležitosť, lebo sortimentom sme porovnateľný, v niektorých parametroch kvalitu prevyšujeme. Snažíme sa z toho čo najviac vyťažiť. A tá zmena je celosvetová.”

Najnovšia svetelná inštalácia Crystal Swell na medzinárodnom letisku v LA, ktorá visí cez tri poschodia.  Foto - Preciosa

Ako vyzerá spolupráca so Slovenskom?

"Čo sa týka svietidiel, spolupracujeme s dizajnovým a interiérový štúdiom, ktoré ponúka naše svietidlá spolu s interiérom, teda v súlade so zážitkom. Až 90 percent našej produkcie tvorí zákazková výroba. V Bratislave budeme dokončovať takúto inštaláciu na zákazku v novom komplexe Nivy centrum, ktoré by malo byť otvorené na jeseň.”

Pracujete v sklárstve celý život. Čo ste sa ako CEO naučila?

“Učím sa stále. V spojení s designom som sa naučila nepoužívať slová pekné alebo nepekné. Dnes už poviem, že je to zaujímavé a premýšľam, pretože som sa poučila, že existuje veľká škála pohľadov. Spolieham sa na odborníkov a dizajnérov a učím sa, že krása je v rozmanitosti.”