Matej Škabla pracuje v hoteli od jeho otvorenia v roku 2011. S hotelierstvom sa stretol už počas štúdia na vysokej škole, kedy ako študent brigádoval na horskom hoteli pri Banskej Bystrici.

Vtedy sa mu ani nesnívalo, že práca na recepcii sa stane jeho pracovným poslaním na dlhé obdobie.

Zabudnite na to, že na recepciu patria iba ženy a prečítajte si druhé pokračovanie seriálu Hviezdy hotelov a reštaurácií, v ktorom zakladateľky Expertklubu Ivana Havranová a Lucia Kazdová vyberajú výnimočných zamestnancov a zamestnankyne hotelov, reštaurácií a kaviarni. Výnimočných bez ohľadu na to, či je to žena alebo muž. 

Recepčný Matej Škabla musí hlavne komunikovať

Hotel Aquatermal v Dolnej Strehovej je pre Spišskonovovešťana poriadne „od ruky“, ale ako Matej Škabla s úsmevom hovorí cez známosti, vlakom a autobusom sa tam dostať dá. Matej je živým príkladom toho, že ideálna práca nie je tá, ktorá nám dáva ideálne podmienky, ale tá, ktorú si ideálnou urobíme sami.

Pracovný deň recepčného je pestrý, zahrňuje veľa úkonov a celý je postavený na komunikácii. Prevziať smenu od kolegu na nočnej, pozatvárať účty, pripraviť podklady pre reštauráciu, ubytovací úsek, vybavovať telefonickú komunikáciu s hosťom, odchody a príchody hostí…

„Komunikácia je v každom jednom úkone a v prvom kontakte s hosťom je recepčný určite kľúčovým prvkom na hoteli. Ak si recepčný neurobí dobre svoju prácu, nemajú čo robiť čašníci v reštaurácii a chyžné môžu utierať prach v prázdnych izbách“, vysvetľuje Matej.

Nad všeobecným názorom, že pozícia recepčných nie je na pracovnom trhu atraktívna sa nezamýšľa a dodáva: „Pre mňa je každé povolanie cenné a žiadna práca nie je podradná. Aj tu na hoteli som robil asi všetko – upratoval izby, pomáhal čašníkom, bol som v kuchyni i v areáli kúpaliska,“ dodáva.

 

Recepčný Matej Škabla. Foto - Expertklub

 

Recepčný Matej Škabla delí hostí na dve skupiny

Zazvoní telefón a recepčného Mateja sledujeme v priamom prenose. Dokáže sa okamžite prepnúť z jednej činnosti do druhej. Je to zručnosť, ktorú Matej získal na tejto pracovnej pozícii a cení si ju rovnako ako schopnosť komunikovať s akýmkoľvek typom ľudí.

Pri otázke, prečo mladí ľudia nechcú ísť pracovať do hotelierstva sa na chvíľu zamyslel. Sám ešte do tejto kategórie patrí a hotelierstvo mu k srdcu prirástlo. Môže teda iba tipovať a hovorí: „Mladí chcú mať hneď vyššiu pozíciu a zarábať veľké peniaze. A možno im prekáža aj pocit, že majú niekomu slúžiť. Pre mňa nie je žiadna pozícia podradná. Nemôžeme všetci iba rozkazovať, to by už ako vyzeralo.“

 

Matej si vyskúšal aj prácu prevádzkového manažéra a práve táto pracovná skúsenosť mu pomohla uvedomiť si, že ho práca recepčného napĺňa. „Chýbal mi kontakt s ľuďmi, hosťom a recepcia, preto som sa poďakoval za príležitosť a vrátil sa na recepciu.“ 

Priznáva, že práca s ľuďmi je ťažká, hostia sú rôzni. „Ja ich nedelím na dobrých a zlých. Samozrejme, že sa mi lepšie pracuje s tými usmiatymi, ktorí už prídu na hotel dobre naladení a nemajú s ničím problém, môžeme spolu žartovať. Máme jednu rodinku, ktorá k nám chodí do wellness centra už z domu oblečená v županoch a plavkách.To je pre mňa hosť, ktorý sa tu naozaj cíti ako doma,“ dodáva s uvoľneným úsmevom. Druhú skupinu nazval Matej - nechápaví hostia.  „Sem patria tí, ktorí nechcú počúvať, pochopiť a majú iba svoju pravdu. Pri tých pomôže iba trpezlivosť, nebrať si veci osobne a nadhľad. Ani úsmev nie je všeliek, pretože práve tí nechápaví môžu úsmev a humor brať ako iróniu.“ Potvrdzuje, že recepčný musí byť tak trochu psychológom a vedieť odhadnúť, čo je v ktorej situácii vhodné povedať a urobiť. Ak by mohol niečo zmeniť použitím čarovnej poličky hovorí, že by si prial, aby sme sa všetci dokázali lepšie počúvať.

 

Recepčny Matej Škabla.  Foto - Expertklub

 

Recepčný Matej Škabla je dušou hotela

Pýtame sa aj na pracovnú dobu. V hotelierstve je náročná letná sezóna, ale aj sviatky, víkendy. Silvester je v hoteli Aquatermal najrušnejším obdobím. Matej potvrdzuje, že tak ako pri ostatných črtách hotelierstva, aj pri pracovnej dobe je najdôležitejší osobný postoj a pohľad na vec.

„Mne to vôbec neprekáža. Naopak, vyhovuje mi, keď mám voľno aj cez týždeň a povybavujem si všetko bez toho, aby som si musel brať dovolenku. Podľa mňa je to skôr otázka, či práca človeka baví. Keď to chce robiť, bude to brať ako samozrejmosť, keď ho práca nebaví, hľadá si iba dôvody a toto môže byť jeden z nich,“ vysvetľuje.

 

 

To, že Mateja práca baví je viditeľné a cíti to aj hosť. Matej na recepciu patrí, je to jeho priestor a zázemie. Z pohľadu zamestnávateľa je týmto naplnená najdôležitejšia podmienka. Recepčného by však mohol robiť všade, určite aj bližšie k domovu. Čo teda prispelo k tomu, že má hotel Aquatermal lojálneho zamestnanca? 

„Dobré prémie,“ žartuje Matej a súvisle pokračuje vo vysvetľovaní. “Pán riaditeľ je veľmi chápavý, vie pochváliť, vypočuje si aj náš uhol pohľadu pred tým, než vyvodí po chybe nejaký následok. Sme tu dobrý kolektív a to je veľmi dôležité.“

Bez výrazného poznávacieho znaku, s nenápadným nevtieravým úsmevom a veľmi príjemným vystupovaním je Matej prirodzenou súčasťou hotelovej recepcie. “Preto sme si Mateja aj všimli. Nielen že dokáže riešiť krízové situácie a je hostiteľom tak, ako to má byť, on je dušou hotela. Dušu nie je na prvý pohľad vidieť, tu cítite, keď budete vnímavý,” vysvetľuje koučka Lucia Kazdová z Expertklubu.

 

(Portál Ženy v meste je mediálnym partnerom projektu Hviezdy hotelov a reštaurácií

a bude pravidelne prinášať príbehy výnimočných čašníkov, čašníčok, recepčných alebo chyžných).