Na začiatku bol nápad vyrobiť krycí krém na bežné použitie hlavne pre ľudí, ktorí trpia kožnými ochoreniami - ako akné, jazvy, pehy, pigmentové škvrny alebo aj naevus flammeus, tzv. oheň. Bolo to v roku 1966 a myšlienka dala dokopy dermatológov z vtedajšieho Ústavu lekárskej kozmetiky v Prahe a odborníkov na filmový make-up, ktorí začali pracovať vo filmových barrandovských ateliérov.

Lady Dermacol - Olga Knoblochová

Premýšľali, ako vyvinúť krycí produkt, ktorý prekryje kožné vady, a zároveň bude na pleti pôsobiť „neviditeľne“, bude vodeodolný a vhodný na každodenné použitie, tak, že pokožka bude môcť dýchať a nebude zbytočne zaťažovaná.

„Obrátili sme sa na pána inžiniera Boublíka, ktorý bol v tom čase vedúcim laboratória pre vývoj a výrobu filmových líčidiel vo Filmovom štúdiu Barrandov. Naozaj sa pustil do výskumu a po mnohých skúškach a testoch vznikol klinicky testovaný, vysoko krycí Dermacol Make-up Cover v desiatich farebných odtieňoch,“ spomína si Olga Knoglochová.

Vôbec prvá československá vizážistka, ktorá začala v Ústave lekárskej kozmetiky v Prahe pracovať v roku 1958, stála pri zrode značky Dermacol. Prvý krycí krém predviedla Olga Knoblochová na dermatologickom kongrese vo Vysokých Tatrách. Naniesla ho na tvár študentke medicíny, ktorá mala kožné problémy a neustále začervenanú pokožku.

“Keď som jej to prekryla a podala jej zrkadlo, od šťastia sa rozplakala,” opisuje vznik značky na firemnom webe Olga Knoblochová. Písal sa rok 1967. V Československu sa zrodil Make-up Cover, jeden z prvých make-upov na svete.

Olga Knoblochová.  Foto - Dermacol

Nepoužívali ho len bežné ženy u nás, či vo svete, ale aj filmové hviezdy, keďže si ho objednávali filmové ateliéry vrátane Hollywoodu. Názov Dermacol vznikol z jednoduchej kombinácie slov - nanáša sa na kožu (derma) a bude farbiť (color) - tak vznikol názov Dermacol, ktorý sa ujal tak dobre, že si ho ľudia zamieňajú so samotným slovom make-up.

Věra Komárová zažila šikanu a dešpekt

Olga Knoblochová, ktorá je aj vo svojich 90 rokov, stále upravenou a usmiatou dámou, dostala zaslúžene titul Lady Dermacol. “Pani Knoblochová vždy hovorila, že sa ráno najskôr máme nalíčiť, pekne učesať a obliecť, byť sama pred sebou pestovaná a cítiť sa dobre. A až potom zobudiť manžela a deti, aby si nemysleli, že žijú doma s gazdinkou. A to je podľa mňa večná pravda, keď sa sama cítite krásna, pôvabná a pestovaná, tak vás takto vidí aj okolie. Myslím, že tá najdôležitejšia vec je, vážiť si samú seba,” povedala o Olge Knoblochovej v rozhovore pre Ženy ve měste druhá kľúčová žena firmy Dermacol - Věra Komárová. Tá kúpila Dermacol s manželom v roku 2002.

Slávna značka, ktorá ešte v 90. rokoch minulého storočia prosperovala a jej ročné tržby sa pohybovali v 100 miliónoch Kč, po nežnej revolúcii takmer skrachovala. Do Česka prišlo veľa zahraničných značiek a Dermacol nebol, napríklad svojich obalmi, konkurencieschopný.

V roku 2002 firmu kúpil česko-slovenský manželský pár: slovenský investor a finančník Vladimír Komár a jeho česká manželka Věra Komárová, ktorá firmu vedie dodnes.

“Predtým som robila len pre zahraničné firmy – taliansku a dve americké a vôbec som nemala pocit, že sa vraciam do ťažkých komunistických čias. Keď som však prišla, zistila som, že polovica vecí je rozkradnutá,” spomína si na začiatky.

Najťažšie pre ňu bolo získať si dôveru ľudí, ktorí tam pracovali. “Ako majiteľova manželka som pocítila obrovský dešpekt. Musím povedať, že mi to trvalo pol roka, kým som im ukázala, že tomu rozumiem, a že viem makať 16 hodín denne. Nechali mi to poriadne vyžrať. Spočiatku som aj dve hodiny strávila na záchode s urputným plačom, pretože tá šikana na začiatku bola obrovská - bola som manželka a ešte aj žena,” hovorí Věra Komárová, ktorá do firmy nastúpila ako 27-ročná.

Dermacol je silný na Slovensku

Věra Komárová bola mladá, ale nie neskúsená. Vyštudovala zahraničný obchod, k tomu jazyky (hovorí 7 jazykmi) a pedagogiku na Filozofickej fakulte Univerzity Karlovej v Prahe. Počas štúdia strávila 3 roky v Taliansku na univerzitách v Siene, Ferrare a Miláne. Po skončení vysokej školy pracovala na oddelení marketingu veľkých medzinárodných firiem.

Dermacolu rokmi vrátila povesť silnej značky a dnes ju predáva do 60 zemí sveta, ako sú Saudská Arábia, Spojené štáty, Rusko, Sýria, či Jordánsko. Veľmi silným trhom popri Česku ostáva Slovensko.

„Výhodou na Slovensku je, že ženy na sebe tak nešetria, a to je, samozrejme, pre nás dobre. V Čechách ľudia nakupujú, keď je niečo v zľave, ale keď máme napríklad novinky a bez zľavy, tak to ide horšie. Na Slovensku viac záleží na tom, ako tie výrobky vyzerajú a zákazníčkam potom neprekáža si za to priplatiť. Aj pánska kozmetika nám išla veľmi dobre na Slovensku, aj parfumy. Mne pripadá, že dokážete oceniť aj tie veci, ktoré dnes máme ako nadstavbu k našim overeným make-upom a rúžom,“ hovorí.

Slovenky veľmi chváli ako zákazníčky, aj ako ženy. „Vždy mi pripadali viac trendy, viac sa o sebe starali, vždy sa lepšie obliekali a na každú akciu vždy prídu super upravené. Stále ste také levice. Podľa mňa, každá Slovenka, ktorá žije v Čechách, kam príde, tam si okamžite získa celú spoločnosť, pretože sa viete správať, máte viac ženskosti v sebe. Myslím, že v Čechách je stále silné tá tradícia, že ženy sa vydajú a prestanú sa líčiť a starať sa o seba,“ hovorí s tým, že Slovenky majú podľa nej vyššie sebavedomie.

“Ja beriem Slovákov a Slovenky viac ako Talianov, lepšie sa vedia baviť, lepšie tancovať, spievať, pozrite sa, koľko slovenských spevákov je tu v Čechách. Pre mňa si Slovenky dokážu viac ten život užiť. My sme ako Nemci, takí Alles in Ordnung, veľmi nevybočovať, veľmi nespievať, netancovať, hlavne ísť skoro spať,” dodáva.

Najpredávanejší je slávny Make-up Cover

Aj po viac ako 50 rokoch je najpredávanejším produktom značky Dermacol Make-up Cover. “Je to stále ten istý make-up cover, ktorý vznikol ako jeden z prvých krycích make-upov v Európe aj vo svete v 60. rokoch. Aj dnes sa s ním vymedzujeme od konkurencie. Je to neskutočné kvalitný výrobok, hypoalergénny, extrémne krycí. Môže sa použiť na akékoľvek farebné či iné nedostatky na pleti a jazvy. Dokáže sa s ním prekryť tetovanie. Je za skvelú cenu oproti konkurencii – dnes stojí okolo 12 až 16 eur. Predali sme ho dvakrát tri milióny a dnes sme niekde okolo milión kusov, pretože to spadlo po čavide, ale z jedného druhu sa nám nikdy nepodarilo predať 3 milióny kusov,” hovorí Věra Komárová.

Věra Komárová zmenila Dermacol, ale Dermacol zmenil aj ju. Než prišla do firmy, make-up takmer nepoužívala, dnes bez neho nevyjde z domu. Ak nestihne nič iné, vždy si dá rúž, ktorý považuje za symbol ženskosti. Hovorí, že každá žena by mala nájsť odvahu mať výrazný červený rúč, ale ráta sa aj ružový odtieň.

Šéfka Dermacolu Věra Komárová s dcérami.  Foto - archív VK/Dermacol

„Ja mám vždy v kabelke svoju ružovú osmičku, čo ale nie je pre každého. Najpredávanejší rúž je u nás číslo 12 z tých dlhotrvajúcich, ten je úplne prirodzený a pre všetkých, štvorka je zase najkrikľavejšia červená. To sú také dve farby, ktoré dominujú dlhodobo a sú neporaziteľné,” hovorí.

Rúž ako symbol ženskosti

Leonard Lauder, dedič americkej spoločnosti Estée Lauder, ktorú založila jeho mama, vyslovil vetu, ktorá sa potvrdila mnohokrát v histórii. Pokiaľ ekonomická situácia nie je ružová, kúpte si viac rúžu, pretože rúž je lacný a navodí dobrú náladu. Rúž nepoložili vojny a takmer žiadna ekonomická kríza, až na koronavírus.

„Bolo to dramatické, predaj make-upu počas covidu klesol o 50 percent, ale predaj rúžu klesol až o 70 percent. Zlom nastal vo chvíli, keď sa prestali nosiť rúška. V Čechách a na Slovensku to bolo celkom skoro, takže predaj začal okamžite stúpať a my už v roku 2022 a 2023 rastieme ako v roku 2019, čo bol náš najlepší rok. V Čechách aj na Slovensku už lámeme rekordy historicky – vo svete sa to, bohužiaľ, takto rýchlo nezopakovalo. Kvôli vojne na Ukrajine nikto veľmi neutráca, ale verím, že za rok, za dva sa nám môže podariť dobyť zahraničné trhy - myslím, že práve tam je budúcnosť Dermacolu. Verím, že keď takto môžu produkty fungovať v Česku a na Slovensku, kde sme celkom konzervatívni, tak si myslím, že to môže zaujať aj zahraničie,” hovorí Věra Komárová.

Príbeh značky Dermacol ovplyvnili dve ženy - Olga Knoblochová ako Lady Dermacol a Věra Komárová ako Pink Lady. Podľa ružovej ju spoznáte na takmer každej akcii. Nosiť ju začala oveľa skôr než nastal ošiaľ z filmu Barbie.

„My sme s tou farbou začali pred rokmi. Keď mi radili na začiatku, akým spôsobom tú značku predať, tak mi všetci hovorili, že musíme vytvoriť príbeh, tak ako je dnes príbeh Barbie. Takže ja na všetky akcie prídem v ružovej a nikto ma nemusí hľadať. Farby sú naša komunikácia. Myslím, že ružová je dobrá, patrí ku kráse aj ku kozmetike A ja vždy hovorím, čo je ružové, to sa predá,” dodáva šéfka Dermacolu.

V roku 2016 sa Věra Komárová dostala na obálku časopisu Forbes a zaradila sa medzi 75 najvýznamnejších žien v Českej republike. V septembri tohto roka bola spíkerkou na Medzinárodnom kongrese rodinných firiem na Slovensku, kde vystúpila aj so svojou 18-ročnou dcérou Júliou. Mama troch dcér verí, že firmu Dermacol raz jej dcéry preberú, aby príbeh slávnej českej rodinnej firmy pokračoval.