Ako každý rok aj tentoraz som vybrala pár knižných tipov, ktoré odporúčam ženám v meste aj na dedine. Verím, že vás inšpirujú a podarujete ich sebe, alebo niekomu zo svojich blízkych ako vianočný darček. Keďže sa pohybujem v knižnej branži už nejaký ten rok, mám skúsené oko a verím, že vás moje rady a tipy nesklamú.

Najlepšie knihy pre ženy

Román Ďaleko od hlučného davu

Začnime klasikou, príbehom emancipovanej ženy vo viktoriánskych časoch. Kniha Ďaleko od hlučného davu od Thomasa Hardyho bola nádherne sfilmovaná a ja vám odporúčam toto vizuálne krásne vydanie a preklad Alojza Keníža. Žena so zaujímavým menom, Batšeba Everdenová, je sebavedomá a slobodne zmýšľajúca mladá dáma a také ženy to vo viktoriánskom Anglicku nemajú ľahké. Manželstvo je to posledné, po čom túži, lenže skostnatená spoločnosť a konvencie ju sústavne tlačia do zväzku. Jedného dňa zdedí rozľahlú farmu a rozhodne sa o ňu starať sama, bez mužskej pomoci.

Na statku sa zamestná Gabriel Oak, ktorý prišiel po nešťastnom incidente o vlastné hospodárstvo. V minulosti požiadal Batšebu o ruku, no tá jeho žiadosť odmietla. Zdržanlivý Gabriel sa tak na farme stáva nechceným svedkom Batšebinho flirtovania so svojím susedom pánom Boldwoodom, čo v ňom rozpúta nečakanú posadnutosť. Oboch nápadníkov však zatieni príchod mladého vojaka Franka Troya, ktorý sa do Batšeby zamiluje a rozdúcha v triezvo uvažujúcej žene nespútanú vášeň. Jeho prítomnosť na farme prebudí v Boldwoodovi chorobnú žiarlivosť, čím vyvolá dramatický sled udalostí.

Román Ďaleko od hlučného davu je nezabudnuteľným portrétom vidieckeho života, ktorý upadá vplyvom nemilosrdnej industrializácie, príbehom modernej ženy uväznenej v spoločenských tradíciách a zároveň jedným z najvzácnejších klenotov anglickej literatúry.

Jedinečná séria od Elodie Harper

Pozornosť si zaslúži aj táto jedinečná séria od autorky Elodie Harper, opäť v krásnom vizuálnom prevedení. Prvá kniha Vlčí brloh nás zavedie do dávnych časov a vykričaného domu v Pompejach. Zoznamujeme sa s hlavnou hrdinkou Amarou, ktorú matka po smrti otca predá do otroctva. Jej pánom sa stáva človek, ktorého z duše nenávidí. Hoci je vzdelaná, inteligentná a vynaliezavá, vo Vlčom brlohu sa od nej očakáva len to, aby vo všetkom vyhovela zákazníkom. Ona sa však nechce dať zlomiť.

So svojimi sestrami, vlčicami, sa navzájom podporujú a delia o radosti, strasti či sny. Ulice Pompejí pulzujú životom plným nekonečného množstva príležitostí a Amara zisťuje, že aj ten najposlednejší otrok môže zmeniť svoj osud. V starovekom meste má však všetko svoju cenu.

Foto - facebook Ikar

Dej románu Vlčí brloh sa odohráva v pompejskom lupanáriu a ponúka možnosť priblížiť sa životu žien, ktoré dlhé stáročia zostávali v tieni nezáujmu a zabudnutia. V pokračovaní Vlčieho brlohu s názvom Dom so zlatými dverami sledujeme pokračovanie osudu Amary, ktorej sa podarilo utiecť, no svoje priateľky musela opustiť. Ako sa popasuje s novými problémami a či sa jej podarí priateľky zachrániť, sa ukáže práve v druhej časti série.

Nielen Vzťahy a mýty od Honzu Vojtka

Medzi moje najobľúbenejšie knihy patria tie, ktoré sú venované psychológii. Ak ste ešte nespoznali Honzu Vojtka, známeho českého terapeuta, vrelo odporúčam jeho knihy Vzťahy a mýty a Vztahy a pasti (druhá z nich zatiaľ vyšla iba v českom jazyku). Obe knihy sa zaoberajú vzťahmi a rôznymi nepravdivými mýtmi, ktoré okolo nich panujú. Prečo niekomu vzťah funguje a inému nie? Znamená to, že protiklady sa priťahujú? Ak si nerozumieme v posteli, mali by sme sa rozísť, alebo existuje možnosť, ako to napraviť?

Vojtko sa s humorom, ale aj s veľkým nadhľadom a odbornosťou zaoberá rôznymi druhmi vzťahov a na základe príkladov z terapie prináša veľmi osožné zamyslenia. V single období i počas vzťahu ľahko podliehame mýtom a rozprávkam, ktoré nám okolie podáva ako všeobecný fakt. Aké mýty sú tie najčastejšie a do akej miery by sme im mali načúvať, objasňuje autor s láskavým humorom. Obe knihy dokážu čitateľov upokojiť. Sú ako terapeutov gauč v knižnej podobe.

Smrť ako perspektíva od manželov Heretikovcov

Ak by som mala zostať ešte pri psychológii, určite odporúčam knihu manželov Heretikovcov Smrť ako perspektíva. Psychológ Anton Heretik a psychiatrička Andrea Heretiková Marsalová prichádzajú so zaujímavými zamysleniami na tému Smrť. Prečo sa jej tak bojíme? Prečo o nej často premýšľame, prečo má niekto myšlienky na smrť úplne potlačené? Čo sa skrýva za fenoménom, ktorý sa týka každého z nás? Táto kniha obsahuje všetko, čo potrebujeme vedieť o smrti. Aby sme sa jej menej báli. Aby sme z jej perspektívy žili plnšie a radostnejšie.

Jennette McCurdy: Som rada, že mama zomrela

Ak máte rady silné príbehy (zámerne píšem rady, lebo táto kniha je najmä pre ženy), odporúčam asi najlepšiu knihu, akú som tento rok čítala. Autorkou je americká detská seriálová herečka Jennette McCurdy. Aj keď vám jej meno nič nehovorí, po prečítaní jej knihy naň nezabudnete. Kniha vyšla na celom svete pod dušu drásajúcim názvom Som rada, že mama zomrela. Žiaľ, je veľmi výstižný. Pri čítaní knihy vás mrazí pri predstave, že ide o skutočný príbeh. Jennettina matka bola ambicióznou americkou ženou, ktorá túžila preraziť vo svete šoubiznisu. Keďže sa jej to nepodarilo, podriadila svoj život tomu, aby zo svojej dcéry urobila detskú hviezdu. A nezastavila sa pred ničím.

Kniha popisuje manipuláciu, psychické zneužívanie, týranie hladom, zámerné vyvolanie anorexie u mladého dievčaťa s cieľom, aby čo najdlhšie zostalo dieťaťom. Matka dcéru niekoľkokrát denne vážila, ako dieťaťu jej odfarbovala vlasy, lepila umelé riasy, doslova si z nej urobila živú bábiku. Až po matkinej smrti dokázala autorka mnohé témy otvoriť, našla si terapeuta a postupne sa lieči z tráum a psychických ochorení. Z jej knihy je bestseller a aktuálne účinkuje v niekoľkých podcastoch.

Silvia Lauder: V pasti pohlaví

Byť ženou v Čechách nie je jednoduché! Ale mohlo by byť. Tak začína svoju anotáciu ku knihe V pasti pohlaví česká novinárka Silvie Lauder. A myslím, že mnohé informácie, ktoré v knihe nájdete, platia aj o Slovensku. Lauder v knihe popisuje, aké sú úskalia emancipácie, v čom sa v našich krajinách takpovediac „zadrhla“ a aké to má následky predovšetkým pre nás, ženy. Už viac ako sto rokov hľadá celá západná spoločnosť odpovede na ženské otázky.  Je ich v skutočnosti pomerne mnoho.

Viaceré majú riešenia a tie sú pomerne jednoduché. No stále nám niekto tvrdí, že sú kontroverzné. Hoci majú ženy volebné právo, musia si ešte vždy obhajovať právo na rozhodnutie, či chcú alebo nechcú mať deti. Keď zastávajú vyššiu pracovnú pozíciu, opakovane sa ich pýtajú na to, ako svoju prácu dokážu skĺbiť s materstvom. Mužov sa na otcovstvo nikto nepýta. Žena neustále čelí znevýhodňovaniu a v mnohých prípadoch aj násiliu, či už slovnému, symbolickému alebo sexuálnemu. Silvie Lauder ponúka v knihe odpovede, ktoré jednoducho potrebujete čítať.

Surrender o skupine U2

Skupina U2 je láska, ktorá u mňa trvá väčšinu života. A práve preto musím pod stromček odporučiť knihu Surrender od vydavateľstva Lindeni. Bonov životný príbeh je vystavaný okolo štyridsiatich skladieb U2. Fanúšikovia U2 sa dozvedia, prečo U2 spolu zostali napriek osobným rozbrojom a tvorivým nezhodám a odhalia kľúč k pochopeniu niektorých z najpopulárnejších skladieb skupiny.

Za štyri desaťročia sa U2 zmenili z mladíkov, čo to chcú niekam dotiahnuť, na najväčšiu hudobnú skupinu na svete, a Bono sa z občianskeho aktivistu stal svetovým aktérom v boji za zrušenie dlhov chudobných krajín.

Lea Fekete a móda

Na záver pripájam publikáciu, ktorá sa dá nielen čítať, ale prinesie vám aj vizuálny zážitok. Bavia ma príbehy úspešných žien. Ako vysokoškoláčka som raz v predajni Dielo uvidela veľmi netradičný model šiat a zaujímalo ma, kto ho navrhol. Utkvelo mi v hlave meno Lea Fekete. Potom som roky sledovala ženu s ohnivými vlasmi, ktorej modely sa objavovali v časopisoch aj na prehliadkových mólach. Uplynulo dvadsať rokov a mne pripadla krásna úloha pripraviť uvedenie výpravnej monografie s názvom Lea Fekete do života. Leu dnes považujem za priateľku, inšpiráciu a neuveriteľný príklad profesionality a invencie. Ak chcete spoznať jej cestu svetom slovenskej a európskej módy, vrelo odporúčam.