Prišli ste so zaujímavým nápadom – prenajímať džínsy. Prečo práve toto oblečenie?

"Dôvod, prečo som založil túto spoločnosť, je ten, že pracujem takmer 40 rokov v textilnom priemysle. Videl som, ako sa zmenil na hroznú príšeru nazvanú „fast fashion“ s odevmi vyrobenými otrokmi. Ľudia tam pracujú vo veľmi zlom prostredí a ešte aj s nebezpečnými chemikáliami. Rozhodol som sa preto vytvoriť vzorovú spoločnosť , v ktorej vidieť veľký rozdiel. Vybral som si džínsy – najikonickejší druh odevu, ktorý je azda najznečisťujúcejším artiklom tohto priemyslu. A to môže mať obrovský vplyv."

Keď ste začali podnikať so značkou MUD Jeans, nebol to risk? Prenájom džínsov znie tak trochu futuristicky...

"Bolo to obrovské riziko, minul som všetky svoje úspory a predal som dom, aby som mohol založiť túto spoločnosť. No keďže tá myšlienka bola dostatočne futuristická, dostali sme veľkú pozornosť tlače. A podarilo sa - stále sme jediná obehová značka džínsov na svete."

Džínsy boli typické pre kovbojov, ako sa odvtedy zmenila ich výroba? Chcete sa vrátiť ku koreňom?

"Ako som už spomenul, džínsy sú ikonou vo svete módy, azda každý na svete nejaké má. Pôvodne sa vyrábali zo zvyškov plátna zo stanov, ktoré používali ľudia pracujúci vonku v prírode. Výskum obchodu s džínsovými tkaninami ukazuje, že sa objavili v mestách Janov v Taliansku a pôvodom slova džínsy môže byť francúzsky ekvivalent mesta Genoa  - Gênes pri meste Nemes. Od tej doby sa, samozrejme, veľa zmenilo a veci sa stále menia. Teraz prichádzajú nové techniky farbenia a nové techniky prania, ako som spomenul na svojej prednáške na konferencii."

🛒  [Štýlové a pohodlné dámske barefooty - kliknite tu:]

 

Spoločnosť MUD Jeans si zakladá na recyklovaní materiálov. Foto: MUD Jeans

Čo chce spoločnosť MUD Jeans dosiahnuť? Prečo to vlastne robíte?

"Máme dva ciele. V prvom rade chceme džínsovému priemyslu ukázať, že dokážeme vyrábať rifle bez toho, aby sme poškodzovali ľudí alebo životné prostredie, a že zo starých kúskov sa dajú vyrobiť nové bez toho, aby sme museli vypestovať ďalšiu a ďalšiu bavlnu. A tiež musíme rásť aj sami, aby sme dosiahli väčší vplyv a boli ekonomicky životaschopní."

🛒  [Nová jesenná kolekcia známych značiek. Dámska, pánska a detská móda  - kliknite tu:]

Ako často nosíte rifle vy? Máte v skrini aj niečo iné?

"Nosím ich každý deň a v mojom šatníku ani nič iné nenájdete."

Spomínali ste fast fashion a zlé podmienky, v ktorých pracujú zamestnanci fabrík v tretích krajinách. Nemyslíte si, že keď prestaneme kupovať lacné oblečenie, oni prídu o živobytie?

"Každé euro, ktoré človek minie, je vlastne akési hlasovanie. Ak hlasujete za nákup lacných vecí, o ktorých viete, že to nie je správne, potom sa rozhodnete podporiť podvodníkov. A tým im vlastne poviete, aby pokračovali vo svojom podnikaní."

Začali ste v roku 2012, no v brandži ste oveľa dlhšie. Vidíte už za tie roky, čo ste na trhu, nejaké zmeny? Mám na mysli zmýšľanie zákazníkov. Je viac ľudí, ktorí sa orientujú na udržateľnejšiu módu?

"Áno, keď sme začínali, urobili sme veľa výskumov. Naši zákazníci, ktorých nazývame kultúrnymi kreatívcami, vtedy na začiatku tvorili iba 12 percent populácie v Európe, dnes tento počet narástol na 36 percent.!

Džínsy sú jedným z najikonickejších kúskov v každom šatníku. Foto: MUD Jeans

Celkom pekný výsledok, no na zlepšovaní povedomia treba určite pracovať. Jednou z možností sú aj prednášky. Boli ste jedným z hlavných rečníkov na konferencii Slovakia Going Zero Waste, ktorá bola uplynulý víkend. O čom ste hovorili? 

"Moja téma znela: Ako vytvoriť obehovú ekonomickú spoločnosť z ničoho len s vášňou a vytrvalosťou."

Poznáte Slovensko? Nemám na mysli len pomalú módu a módny trh. Boli ste už niekedy v našej krajine?

"Počas svojho života som veľa cestoval, ale nikdy som nebol na Slovensku. Pravdupovediac, je mojím snom prísť navštíviť vašu krajinu, bohužiaľ kvôli súčasným okolnostiam to nie je možné, prednášku som mal online. Ale dúfam, že v blízkej budúcnosti sa mi to podarí."