BRATISLAVA. „Vždy, keď som sa rozhodla troška schudnúť, skončilo to pri obede s kolegami,“ priznáva Alena z Bratislavy. Na obedy chodievajú do reštaurácie blízko ich kancelárie, kde je síce príjemné prostredie, no varia skôr klasické a často vyprážané jedlá. Zvyčajne im neodolala a objednala si to isté, čo jej kolegovia.

Túto jar sa však rozhodla pre trvalejšiu zmenu. O tom, ako sa stravovať si dala poradiť. Aby dodržala odporučený jedálniček, nosila si najprv obedy z domu. Po mesiaci sa už odvážila aj na spoločný obed. „Začala som si pozornejšie čítať jedálny lístok a vyberať,“ hovorí. Rezne, buchty a ťažké polievky sa tak u nej dostali na čiernu listinu.

Ako sa orientovať v obedovej ponuke reštaurácií sme sa pýtali odborníčky na zdravé stravovanie Michaely Bebovej. „Snažte sa vyberať si plnohodnotné jedlá, ktoré obsahujú sacharidy v podobe prílohy, bielkoviny a zeleninu,“ radí. Dobrým výberom je podľa nej napríklad pečené kura so zemiakom, plnená tortila s kuracím mäsom a zeleninou, zeleninový šalát s pečeným kuracím mäsom a malým kúskom pečiva, bulgurový šalát s tofu, kuskus s baklažánom a cícerom.

Toto radšej nie

Pri výbere obedu radí Bebová vyhnúť sa vyprážaným jedlám – rezeň či mäso v cestíčku sú tabu. Nevhodné sú podľa nej aj jedlá, čo obsahujú len prílohu a zeleninu bez výrazného zdroja bielkovín ako zeleninový kuskus či špagety aglio olio. „Po takom jedle príde veľmi skoro hlad a chuť na sladké,“ hovorí.

Neodporúča ani ťažké jedlá ako „knedlo, vepřo, zelo“, pečené bravčové s prílohou, guláš či hranolky. Po takomto jedle nasleduje únava a výrazný pokles pracovnej výkonnosti, upozorňuje.

„Ak je v menu polievka, dajte si ju len, ak ide o vývar či zeleninový krém,“ hovorí. Ťažké polievky ako napríklad fazuľová sú v kombinácii s druhým chodom náročné na trávenie, dodáva. Nevhodné sú podľa nej aj sladké jedlá ako ovocné knedličky.

Mužom odporúča vyhnúť sa šalátom na obed. Vhodné sú skôr ako večera, dodáva. „Pre aktívnych mužov je často šalát energeticky nedostatočný, aj keď je s mäsom či inou bielkovinou,“ hovorí. Ak nezvyknú olovrantovať, čaká ich večer vlčí hlad, vysvetľuje.

Dobré je podľa Bebovej sledovať aj gramáže jednotlivých jedál. Pri veľmi veľkých porciách cestovín či ryže radí nechať si jedlo radšej zabaliť ako sa nútiť zjesť ho celé.

Pomôžu aj vyhľadávače

Orientovať sa v obedovej ponuke môžete aj online. Stačí si nájsť stránku s ponukou reštaurácií a vybrať si z dennej ponuky. „Vďaka novým vylepšeniam stránok je možné si výber uľahčiť a urýchliť,“ hovorí manažérka gastroportálu Kamila Slašťanová.

Sama sa vlani rozhodla schudnúť úpravou stravy – začala mesačnou detoxikačnou kúrou. „Občas sa mi stalo počas tohto mesiaca, že som obedovala mimo domu, vtedy som sa snažila nájsť, kde majú konkrétne jedlo, čo som mala v daný deň naordinované,“ hovorí. Práve v takomto prípade pomôže podľa nej vyhľadávanie online podľa názvu jedla.

Denné menu sa v reštauráciách líši – počtom jedál, zložením aj množstvom sprievodných informácií, vysvetľuje Slašťanová. Spravidla však podľa nej okrem ceny nechýbajú údaje o gramáži či alergénoch. „Ak vám napríklad nevyhovuje lepok alebo pšenica, určite sa vyhnite jedlu s číslom alergénu 1,“ hovorí. Niektoré reštaurácie v zahraničí zvyknú uvádzať aj energetickú hodnotu jedla. No u nás sa s kalóriami pri jedle ešte nestretla.

Upresniť svoj výber pomôžu aj filtre, kde upresníte napríklad svoju polohu, či chuť na čisto zeleninové jedlo alebo niečo bezlepkové, vysvetľuje Slašťanová. Niektoré vyhľadávače umožňujú zadať aj presný názov jedla, ktorý vyhovuje vašej diéte či spôsobu stravovania. „Napríklad, ak máte záujem o zapekanú brokolicu, lososa či karfiol, veľmi rýchlo zistíte, kde si tieto jedlá môžete dať v okolí na obed,“ hovorí.

Prečítajte si aj Naučte sa šetriť cukrom v kuchyni