Až 60 percent mladých nevie, okolo ktorého mesta prebiehalo najviac bojov počas SNP. Tretina nevie posúdiť alebo tvrdí, že politici Slovenského štátu nevedeli o masovom vyvražďovaní Židov. Informácie zverejnila organizácia Post Bellum pri príležitosti verejnej zbierky Deň vojnových veteránov.

Zároveň upozorňuje, že nezanedbateľná časť mladých ľudí nie je spokojná s kvalitou vyučovania histórie 2. svetovej vojny na Slovensku a nedokáže zhodnotiť pravdivosť alebo nepravdivosť konšpiračných tvrdení.

Podľa Sandry Polovkovej, riaditeľky Post Bellum, sa v organizácii stále častejšie stretávajú s mladými ľuďmi, ktorí nepoznajú základné fakty a nedokážu kriticky vyhodnocovať informácie. “Nemôžeme sa potom čudovať, že sú mladí náchylní preberať jednoduché názory z často neoverených zdrojov na internete,” hovorí Polovková a dodáva, že kvalita znalosti mladých, je stále viac alarmujúca. Post Bellum preto zaznamenáva spomienky pamätníkov a pamätníčiek totalitných režimov a pripravuje pre školákov zážitkové workshopy o súčasných dejinách, ktoré sú spojené s rozvojom kritického myslenia.

Počas Dňa vojnových veteránov získava podporu na dokumentovanie príbehov veteránov SNP, aby spoločnosť nestratila ich autentické výpovede, keď už nebudú medzi nami. Zbierku môžete podporiť na www.denveteranov.sk.

Mladí nespájajú politikov s vyvražďovaním Židov 

Mladí ľudia vedia, ktorý sviatok sa spája s dátumom 29. august. Ale až 23 percent z nich nevie zhodnotiť, či politici na Slovensku vedeli o masovom vyvražďovaní Židov.

Spolu s povstaním vo Varšave a v bývalej Juhoslávii patrí SNP k najväčším protifašistickým povstaniam v Európe. Je preto potešujúce, že až 73 % mladých ľudí správne uviedlo, že 29. augusta oslavujeme na Slovensku sviatok Výročie Slovenského národného povstania. Avšak len 40 % vedelo, že sa najviac bojov počas SNP odohrávalo v okolí Banskej Bystrice. A už len 31 % mladých správne odpovedalo, že sa skončilo porážkou povstalcov.

 

Čo sa žiaci dozvedia o histórii 2. vojny od učiteľov?

Prieskum zároveň odhalil, že až 29 % mladých by bolo náchylných viac dôverovať informáciám o 2. svetovej vojne z internetu, ako z úst učiteľa.

Spozornieť treba aj pri neschopnosti mladých vyjadriť sa k známym dezinformáciam a polopravdám, ktoré šíria o 2. svetovej vojne nedôveryhodné webové stránky. Až 23 % mladých ľudí sa nevie vyjadriť k tomu, či politici Slovenského štátu nevedeli o masovom vyvražďovaní Židov, 41 % zas nevie zhodnotiť či bolo SNP puč, alebo či partizáni v povstaní znásilňovali a rabovali (35 %). Dobrou správou ale je, že väčšina respondentov stále uviedla správnu odpoveď, ktorá vyvracala konšpiračnú teóriu.

 

O SNP zavádzal aj Kotleba

Zaujímavosťou ale je, že predsedovi Ľudovej strany Naše Slovensko Mariánovi Kotlebovi dôveruje 22 % mladých, z tých, ktorí ho poznajú. Marián Kotleba je pritom odsúdený za trestný čin založenia, podpory a propagácie hnutia smerujúceho k potlačeniu základných práv a slobôd (aktuálne neprávoplatne, odvolal sa Najvyššom súde SR). Kotleba, ešte ako župan, vyvesil počas osláv SNP na svoj úrad čiernu smútočnú vlajku. V minulosti označil SNP za červený puč a o partizánoch sa vyjadril ako o banditoch.

Časť mladých ľudí je náchylných dôverovať médiám šíriacim konšpiračné teórie. 57 % z tých, ktorí poznajú portál Hlavné správy, mu dôveruje. Podobne 53 % mladých, ktorí poznajú portál Infovojna, mu dôveruje. Tretina dôveruje Kulturblogu.

 

Až tretina mladých počula aspoň jednu konšpiračnú teóriu alebo zavádzajúce tvrdenie od svojich učiteľov.

V prieskume sa Post Bellum pozrelo aj na to, aké informácie sa dostávajú k mladým ľuďom od učiteľov. Až 36 percent z nich počulo od učiteľov jedno z nasledujúcich tvrdení:

  • Židia majú príliš veľkú moc a skryto ovládajú vlády a inštitúcie sveta.

  • Testovanie na COVID-19 je nebezpečné.

  • Neziskové organizácie na Slovensku sú predĺženou rukou zahraničných mocností a záujmov.

  • Očkovanie proti koronavírusu je prípravou na čipovanie ľudí.

  • 5G sieť je rizikom pre naše zdravie.

  • Registrované partnerstvo párov rovnakého pohlavia ohrozuje manželstvo.

Online prieskum spracovala agentúra 2muse, na reprezentatívnej vzorke mladých ľudí vo veku 16 - 30 rokov v termíne od 23. do 28 októbra 2020.