V celom Bratislavskom kraji zatvoria od pondelka (6. 12.) pre zlú pandemickú situáciu druhý stupeň základných škôl a stredné školy. Školáci sa tu budú učiť dištančnou formou. Výnimkou sú len materské školy a prvý stupeň základných škôl. Rozhodol o tom regionálny hygienik. Vyplýva to z vyhlášky Regionálneho úradu verejného zdravotníctva Bratislava, zverejnenej vo vestníku vlády.

Školy v Bratislave sa zatvárajú

Zákaz prezenčnej výučby, s výnimkou materských škôl  a prvého stupňa základných škôl, platí od pondelka pre okresy Bratislava I - V, Malacky, Pezinok a Senec. Týka sa to druhého stupňa základných škôl, škôl pre deti a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, gymnázií, stredných odborných škôl, stredných športových škôl, škôl umeleckého priemyslu a konzervatórií. Taktiež objektov, v ktorých sa prevádzkuje živnosť výchovy a mimoškolského vzdelávania detí a mládeže.

Hlavný hygienik SR Ján Mikas v uplynulých dňoch vyzval všetkých 36 regionálnych úradov verejného zdravotníctva, aby v prípade alarmujúcej situácie v regióne uzatvárali školy. Napriek aktuálnemu tzv. lockdownu zostali totiž školy otvorené. Zatvorili sa len základné umelecké školy, centrá voľného času, jazykové školy i krúžky a mimoškolské aktivity.

Školy na Slovensku by mali prejsť na dištančnú formu vzdelávania. Zdôrazňuje to hlavný hygienik SR Ján Mikas. Považuje to za veľmi dôležitý nástroj v pandemickej situácii, keď kolabuje zdravotníctvo a u detí a mladých ľudí zaznamenávame vysokú incidenciu.

Zhodujú sa na tom podľa neho aj epidemiológovia i ďalší odborníci vrátane odborného konzília. Snahe ministerstva školstva zachovať prezenčné vyučovanie však rozumie. Vyplýva to zo stanoviska hlavného hygienika, ktoré TASR poskytla hovorkyňa Úradu verejného zdravotníctva (ÚVZ) SR Daša Račková.

Dištančná forma vzdelávania

"Pri takej miere incidencie, akú dnes máme, de facto neexistujú triedy, kde 'nie je problém s nákazou'. Teraz sa musíme všetci sústrediť na záchranu životov a slovenského zdravotníctva. Radi by sme mali k dispozícii riešenia, ktoré by nikoho neboleli. Také však v prípade COVID-19 zatiaľ neexistujú," konštatuje Mikas.

Snahe ministra školstva Branislava Gröhling (SaS), udržať prezenčné vyučovanie čo najdlhšie, rozumie. Ubezpečuje, že si uvedomujú dôležitosť prezenčnej formy vzdelávania a následkov, ktoré takéto rozhodnutie môže pre tisíce rodičov a detí znamenať. Poukazuje však na to, že hoci deti priamo neplnia covidové lôžka v nemocnici, zohrávajú významnú úlohu v mechanizme prenosu ochorenia COVID-19 na členov domácnosti, ktorí ho následne môžu zanášať ďalej. "Pri viac ako 3400 hospitalizovaných pacientoch preto musíme využiť každý dostupný a efektívny mechanizmus, aby sme šírenie ochorenia spomalili. A to okamžite," zdôraznil Mikas.

Regionálne úrady verejného zdravotníctva (RÚVZ), ktoré rozhodli o plošnom prerušení prezenčného vyučovania vo svojich územných obvodoch, si podľa neho uvedomujú závažnosť svojich rozhodnutí. Hlavný hygienik ubezpečuje, že to nerobia "len tak od boku". Podotýka, že ide o odborníkov z oblasti medicíny a verejného zdravotníctva, svoje kroky prijímajú v spolupráci s miestnymi krízovými štábmi, pandemickými komisiami, bezpečnostnými radami, inými rezortmi či inštitúciami.

Odborníci sledujú viaceré faktory

Hlavný hygienik konštatuje, že situácia je zlá. "Najskôr sa z nej dostaneme vtedy, ak budeme počúvať odborníkov a rešpektovať ich rozhodnutia namiesto toho, aby sme ich spochybňovali," povedal Mikas.

Akékoľvek spochybňovanie odborných názorov a rozhodnutí jednotlivých RÚVZ naprieč politickým spektrom podľa neho len znižuje vážnosť a autoritu orgánov verejného zdravotníctva v očiach verejnosti, v konečnom dôsledku aj účinnosť a rešpektovanie opatrení.

Epidemiologická situácia sa podľa neho nedá posúdiť na základe jedného faktoru a nedá sa zhrnúť do jedného čísla. Sledujú sa viaceré faktory.