Vzdelávacie podujatie zamerané na zvýšenie povedomia o diagnostike a liečbe kožných ochorení Trh kože sa uskutoční už po šiesty raz v sobotu 22. októbra súbežne v troch nákupných centrách v Bratislave (Nivy centrum), Banskej Bystrici (Europa SC) a Košiciach (Optima) a to v čase od 10.00 do 18.00 hod. Autorkou podujatia je Lele Tarbuk Zemanová. 

Ako vznikla myšlienka zorganizovať podujatie Trh kože?

Pred viacerými rokmi som spolupracovala s pacientskymi organizáciami združujúcimi psoriatikov a atopikov na Slovensku a robili sme rôzne edukačné podujatia a kampane pre verejnosť. Súčasne spolupracujem so Slovenskou dermatovenerologickou spoločnosťou, s ktorou každoročne pripravujeme kampaň pri príležitosti Európskeho dňa melanómu. Sú to teda dve aktivity zamerané na rôzne kožné ochorenia. Jedna sa venuje predovšetkým rakovine kože a jej prevencii a druhá zase autoimunitného ochoreniu psoriáze. Tak sme si uvedomili, že vlastne neexistuje na Slovensku žiadne podujatie, ktoré by sa venovalo všetkým kožným problémom, diagnózam a ochoreniam.

A tak vznikla myšlienka navrhnúť niečo, kde by ľudia dostávali komplexné informácie z oblasti klinickej dermatovenerológie priamo od lekárov odborníkov, ale mohli sa aj s nimi poradiť, konzultovať a riešiť problémy, s ktorými možno vôbec nechodia do kožných ambulancií. No a pri brainstormingu, ako by sa to celé mohlo volať, mi napadla myšlienka Trhu kože s podtitulom - Prichádzame s kožou na trh. Metaforickým prepojením, ktoré presne vystihuje to, čo chceme, aby Trh kože dokázal - odhaliť a nehanbiť sa hovoriť o svojich trápeniach, ktoré ukrývame pod oblečením, alebo ešte hlbšie a súčasne odtabuizovať a destigmatizovať ľudí s kožnými ochoreniami.

Lele Tarbuk Zemanová na podujatí Trh kože.  Foto - archív LTZ

Ako je na tom Slovensko v diagnostike a liečbe kožných ochorení?

Myslím si, že čo sa týka diagnostiky a liečby kožných ochorení patríme na popredné miesta v Európe a máme naozaj vynikajúci dermatovenerológov a kožné kliniky, kde sú skvelí odborníci. Kožné ambulancie sú k dispozícii v podstate každý deň vo všetkých regiónoch a ľudia majú možnosť ísť na vyšetrenia. Problém je však podľa mňa opačný, ľudia podceňujú častokrát svoj zdravotný stav a myslia si, že ochorenia kože nie sú až také dôležité a závažné ako iné choroby, a preto častokrát prichádzajú do kožných ambulancií naozaj už v pokročilých štádiách ochorenia.

Často sa stáva, že prídu, keď už majú prvú fázu rakoviny kože, alebo rôzne iné problémy a pritom práve koža ako orgán je najľahšie diagnostikovateľná, pretože zmeny na nej môže vidieť každý sám. A to je vlastne cieľom Trhu kože, aby ľudia nepodceňovali kožné problémy, ale išli ich riešiť ešte v začiatkoch pri akejkoľvek prvej zmenu, ktorú zaregistrujú.

Koho Trh kože oslovuje, aká je cieľová skupina? Prevládajú ženy - mamy?

Cieľovou skupinu sú naozaj všetci, celá naša populácia a verejnosť od malých detí, adolescentov až po seniorov. Ale áno sú to predovšetkým ženy, ktoré sú celkovo asi zodpovednejšie, čo sa týka pokožky a jej vzhľadu. Rovnako však každoročne navštevujú Trh kože rodiny s malými deťmi.  No a muži sú asi práve tí, ktorí najviac odkladajú návštevu kožnej ambulancií, alebo myslím si, že akéhokoľvek vyšetrenia u doktora a je to preto vždy skôr tá rodina, alebo žena, ktorá ich vytiahne ku kožnému lekárovi s nejakým problémom.

Ale na Trhu kože sme mali dokonca aj opačný prípad, kedy prišiel muž na vyšetrenie materského znamienka a pri tej príležitosti sa dala vyšetriť aj žena a práve u nej bol zistený malígny melanóm.

Aké diagnózy zaujímajú, trápia ľudí najviac?

Ľudia na Trhu kože najviac využívajú diskrétne poradne na kontrolu materských znamienok kvôli obave a prevencii pred rakovinou kože, o ktorej sa stále viac hovorí. Ide však len o konzultácie a na základe toho odporúčajú potom lekári v prípade nutnosti ďalej ľudí na vyšetrenia do ambulancií. Návštevníci radi konzultujú s lekármi aj vo verejných poradniach v podstate všetky problémy. Prichádzajú mladí ľudia s akné, s atopickým ekzémom, suchými rukami. S problémom vypadávania vlasov, ženy,  ktoré riešia aj pigmentové fľaky, proste čokoľvek, čo o čom sa vedia naozaj poradiť na Trhu kože.

Poradne sú zároveň súčasťou stánkov vystavovateľov, partnerov, ktoré prezentujú vzorky rôznych voľnopredajných dermatokozmetických prípravkov určených na liečbu, alebo podpornú liečbu kožných ochorení, ako akné, citlivá a alergická koža a mnohé iné.

Hlavne tie diskrétne poradne majú veľký ohlas, čím si to vysvetľuješ?

Ako som už povedala, najväčší záujem je predovšetkým o diskrétne poradne kože. Na základe dotazníkov každý rok zisťujeme, že z ľudí, ktorí prichádzajú na Trh kože, asi 50 percent nenavštevuje pravidelne, alebo vôbec kožné ambulancie. Nejdú k dermatológovi, pretože si myslia, že asi ten problém vyriešia sami, že to nie je také dôležité. Napriek tomu prídu potom do diskrétnej poradne, alebo verejnej a sami sú prekvapení odporúčaniami, ktoré dostanú od lekárov. Každý rok, bohužiaľ, zaznamenáme aj podozrenie na niektorú z foriem rakoviny kože. Títo ľudia sú okamžite odporúčaní na včasnú diagnostiku už k špecializovaným onkodermatovenerológom na kožné kliniky.

Tento rok bude Trh kože zameraný hlavne na akné, psoriázu, mykózy, rakovinu kože, rosaceu a terapiu morskou soľou. Má niektorá z týchto diagnóz výrazne stúpajúcu tendenciu?

Program a témy diskusií zostavujeme spolu s naším odborným garantom Slovenskou dermatovenerologickou spoločnostou (www.sdvs.sk) . Snažíme sa vyberať témy diskusií na Trh kože tak, aby sme obsiahli kožné diagnózy a ochorenia, ktoré patria k tým najrozšírenejším. Pridávame vždy aj nejakú tému, ktorá možno nie je známa. Lekári vítajú tieto moderované diskusie a prednášky so zdravotníckymi redaktormi práve preto, že trvajú okolo 40-45 min. . Ako sami hovoria, takýto priestor, žiaľ, nikdy nemôžu venovať v ambulancii pri vyšetrovaní pacientov, pretože proste na to nie je čas. Tým pádom si ľudia informácie vyhľadávajú na internete, alebo využívajú zaručené rady typu „ jedna pani povedala“.

Téma, ktorá ešte nikdy nebola na Trhu kože a je tento rok zaradená je: Mykózy a mykotické ochorenia v kožných ambulanciách, o ktorej bude prednášať prednostka dermatovenerologickej kliniky v Bratislave pani profesorka Šimaljaková. Rada by som ešte zdôraznila, že všetky odborné diskusie budú  z Trhu kože online vysielané cez YouTube kanál a návštevníci v Banskej Bystrici a Košiciach ich budú môcť tiež sledovať priamo na akcii, alebo cez sociálne siete Trhu kože.

Spočiatku si organizovala Trh kože iba v Bratislave, prečo sa rozšíril do ďalších miest?

Ľudia nám počas prvých štyroch ročníkov písali na našu stránku a na naše sociálne médiá, že prečo neorganizujeme toto podujatia aj v iných regiónoch a prečo neprídeme ďalej? Musím povedať, že nešlo len o finančný problém, ale aj o logistický a sama som sa trošku obávala, ako to urobiť. Ale opäť to boli práve samotní kožní lekári, ktorí hneď pozitívne zareagovali aj v Banskej Bystrici a v Košiciach, a preto sme rozbehli Trh kože aj tam. Dôležité bolo tiež, že sme neurobili ani kvôli pandémii pauzu a nezľakli sme sa lockdownu a tým udržali kontinuitu podujatia.

Veľmi sa preto tešíme, že aj keď v menšej forme sa nám podarilo zorganizovať už druhý rok Trh kože na celom Slovensku. V Banskej Bystrici v nákupnom centre Europa a v Košiciach v Optime budú tiež stánky partnerov a v rámci toho verejné poradne s lekármi a diskrétna poradňa. Prednášky budú prenášané online ako sme už spomínali.

Čo si sa za tých 6 ročníkov naučila o témach a ľuďoch, ktorí ich riešia?

Cieľom Trhu kože a mojím snom bolo od začiatku vytvoriť podujatie, ktoré by bolo celoročnou edukačnou platformou o kožných ochoreniach. Platformu, ktorú budú naozaj ľudia vnímať ako pomocnú ruku v prípade, že si nevedia dať rady so svojim problémom, alebo odkladajú a obávajú sa vyšetrenia. Myslím si, že to sa nám za tých šesť rokov podarilo a na našu stránku www.trhkoze.sk, kde máme online dermatologickú poradňa s MUDr. Kolátorovou, prichádzajú denne otázky. Ide rovnako len o konzultáciu a  ona na  väčšinu otázok odpovedá, že majú ísť na vyšetrenie do kožnej ambulancie, ale aj to je prvý krok, ktorý títo ľudia vlastne urobia a odhodlajú sa.

A to je to, čo som si všimla na ľuďoch Trhu kože, že tam naozaj prichádzajú návštevníci, ktorí sami vedia asi, že majú nejaký problém, boja sa a skrývajú ho pod oblečením a zaujímavé je pre mňa, že skôr sa odhodlajú prísť na takúto konzultáciu do verejných priestorov do obchodného centra ako do ambulancie. Je to asi skôr taký psychologický moment, že sa tam necítia ako v nemocnici a vnímajú to miesto, kedy sa možno viac cítia anonymne. Ale to je v podstate jedno, pretože cieľom je poskytnúť všetkým týmto ľuďom rady a pomoc. Teším sa preto, že Trh kože stále rastie a verím, že aj do budúcna sa nám podarí jeho koncept rozvinúť.