Po materskej pauze sa k svojmu pôvodnému zamestnávateľovi nevráti 48 percent žien. Pri pôvodnej pozícii neostane ani 58 percent, čím sa pri počte približne 60-tisíc žien, ktoré sú aktuálne na materskej dovolenke, značne preskupujú sily na pracovnom trhu. Ukázal to online prieskum občianskeho združenia (OZ) Pracujúce mamy, ktorý realizovala prieskumná agentúra Ipsos Slovensko na základe odpovedí 152 matiek vo veku od 18 do 50 rokov, ktoré sa v uplynulom roku a pol vrátili z materskej dovolenky na pracovný trh. 

Prečo nie sú mamy pre firmy zaujímavé tak, aby s nimi udržiavali kontakt aj počas materskej a rodičovskej dovolenky?

“Keď žena odchádza na materskú, zvyčajne sa od firmy "odpája" na dlhšie obdobie, počas ktorého prirodzene zamestnávateľ potrebuje náhradu. Vo víre bežnej agendy sa preto na túto zamestnankyňu zabúda. Z výskumu, ktorý sme realizovali s agentúrou IPSOS Slovensko vyplýva, že ak bola žena pracovne neaktívna viac ako 3,5 roka, šanca, že ju zamestnávateľ ešte uvidí je 27 percent. Potom sú však aj príklady firiem, kde sa o kontakt s danou zamestnankyňou snažili, ale keďže ona neprejavila záujem, vzdali to a pri ďalších sa už ani nepokúšali. Tu sa nám z praxe ukazuje, aké dôležité je pomenovať svoje očakávania ešte pred odchodom na materskú. Niektorým ženám vyhovuje kontakt raz za rok, iným častejšie. Kľúčovú rolu tu však zohráva proaktivita ženy samotnej. Z našej praxe vyplýva, že ideálny čas, kedy by mala začať diskusia o návrate je cca 6 mesiacov pred ukončením rodičovskej dovolenky.”

Nebolo by pre firmy lacnejšie vyjsť v ústrety ženám na materskej, než zaúčať nové sily?

"Investícia do lojálnych zamestnancov sa určite oplatí, jej dopad však často vidíme až v dlhodobom horizonte a preto v práci s firemnými klientmi vždy pobádame dané firmy, aby si zrátali, koľko ich aktuálne stojí nábor nového zamestnanca. V druhom kroku si urobia interný prieskum medzi "mamičkami" a zistia, či a koľko z nich je otvorených eventuelnému skoršiemu návratu a za akých podmienok, resp. akú kapacitu vedia ponúknuť. Sú tímy, kde dáva zmysel, ak im niekto príde pomôcť aj na 2 hodiny týždenne a takto im vypomôže. Čím je však agenda komplexnejšia, tým viac sa hovorí viac o nejakej forme flexibilného úväzku (čiastočný úväzok,flexibilný pracovný čas, práca z domu), ktorý napr. v prvých rokoch dieťaťa v škôlke predstavuje pre danú ženu po rodičovskej zlomový faktor pri rozhodovaní, či sa vráti do pôvodného zamestnania alebo bude hľadať nanovo."

Terézia Miháliková (vľavo) a Patrícia Hirschnerová, zakladateľky OZ Pracujúce mamy.  Foto - pracujucemamy.sk 

Prečo vo firmách stále prevláda argument, že ženy sa musia starať o deti doma, keď sú choré? Nemení sa to už? Pracovať sa dnes dá aj z domu, starostlivosť o deti častejšie preberajú aj otcovia či starí rodičia.

"Pretože naozaj z praxe vyplýva, že väčšinou si OČR alebo neplatené voľno kvôli starostlivosti o deti berú ženy. Mnohé taktiež svoj ohlásený a plánovaný návrat do práce nakoniec zrušia, pretože sa ich dieťa buď do škôlky nedostalo alebo je kvôli častej chorobnosti veľa doma. Tu je na mieste otvorený, partnerský rozhovor medzi danou ženou a jej nadriadeným. V ideálnom scenári obe strany hľadajú cesty, ako zabezpečiť, aby bola práca hotová. V mnohých prípadoch je riešenie už spomínaná práca z domu, neplatí to však plošne. Mnohé firmy sa k nej po ústupe pandémie stavajú skepticky, pretože majú nepríjemnú skúsenosť, že pre ich zamestnancov bol "homeoffice" de facto deň voľna a práca spravená nebola. Pre mnohé ženy je zároveň prínosom zmeniť prostredie a tak lepšie oddeliť pracovný a rodinný život. Preto sa ako veľmi funkčný model ukazuje hybridná práca (mix práce z kancelárie aj z domu), ktorá sa priebežne hodnotí a to na základe vopred stanovených a merateľných cieľov a nie samotných odpracovaných hodín. Tak si môžu obaja - zamestnanci aj ich nadriadení transparentne a férovo zhodnotiť, či v tejto forme práce má zmysel pokračovať.

Aké výhody pre firmy vidíte v zamestnávaní žien po materskej či rodičovskej pauze?

"Ženy, ktoré sa vracajú (najmä po reťazovej) materskej predstavujú často prehliadaný zdroj kvalifikovanej a lojálnej pracovnej sily. Majú vysokú motiváciu byť v práci efektívne, často majú preto menej "kávičkových" prestávok, keďže potrebujú skončiť tak, aby stihli vyzdvihnúť deti. Ich zručnosť časového a projektového manažmentu majú vycibrenú rokmi v relatívne stresujúcom prostredí, čo im prináša nadhľad a istú senioritu v rozhodovaní. Pre férovosť samozrejme musíme dodať, že najmä po dlhšej pauze potrebuje takáto žena doplniť veľa vedomostí. Dobrou správou je, že vedomosti a zručnosti nie sú to isté. Kým vedomosti potrebuje doplniť, zručnosti sú ako jazda na bicykli - nezabúdajú sa, len ich treba oprášiť."