Anjeliky Victoria´s Secret, na aké bol svet zvyknutý celé desaťročia, definitívne končia. Po mnohých škandáloch značka ohlásila dramatický posun, mení stratégiu a chce pracovať s „kultúrne relevantnejšími ženami“.

„Sme na neuveriteľnej ceste stať sa najväčším obhajcom žien po celom svete. Svet sa zmenil a my sme na túto zmenu reagovali príliš pomaly. Bolo nutné, aby sme neboli obrazom toho, čo chcú muži, ale musí nás zaujímať najmä to, čo chcú ženy,“ vyhlásil pre americký denník The New York Times generálny riaditeľ značky Martin Waters.

Prečítajte si

Verejná spoveď Justina Timberlaka: Spevák sa ospravedlnil kolegyniam za sexizmus

Modelky ako Alessandra Ambrosiová, Heidi Klumová alebo Gigi Hadidová zavesia svoje krídla na klinec. Victoria´s Secret do boja povolala iné známe ženy, ktoré ani náhodou nepripomínajú svoje predchodkyne. Na spoluprácu kývli americká futbalistka Meghan Rapinoeová, herečka a bývalá Miss Priyanka Chopra Jonasová, prvá transgender modelka Valentina Sampaiová  alebo aj plus size modelka Paloma Elsesserová.

Pritom prvá menovaná, známa športovkyňa, sa v minulosti netajila kritikou značky. Poukazovala najmä na to, že je patriarchálna, sexistická a vidí len to, čo chcú vidieť muži. Značke Victoria´s Secret tiež vytýkala, že je marketingovo založená pre mladšie ženy, čo je zraňujúce, informovala britská verejnoprávna stanica BBC.

Odvrátená tvár módnej značky

„Sme hrdí na to, že môžeme predstaviť vzrušujúcu novú partnerskú platformu TheVSCollective, ktorá má vytvárať budúcnosť Victoria’s Secret. Tieto mimoriadne ženy s nami budú spolupracovať pri vytváraní revolučných kolekcií produktov, pútavého a inšpiratívneho obsahu, nových programov a najmä budú skutočnou podporou pre ženy,“ napísala značka na svojom Instagrame.

Čo sa však udialo, že taký celosvetový gigant v predaji spodnej bielizne tak zrazu otočil? Pravdou je, že mu na krk šliape obrovský konkurent v podobe značky Savage x Fenty, ktorú má pod palcom speváčka Rihanna. No to ani zďaleka nie je jediná komplikácia. Victoria’s Secret má totiž za sebou mnoho škandálov, ktoré jej pokazili imidž.

 

Začalo to v roku 2019, keď zrušili svoju každoročnú módnu šou - jedno z top podujatí módneho roka. Tie sa konali od roku 1995 a pohyby modeliek v sexi spodnej bielizni s anjelskými krídlami každý rok sledovali milióny ľudí po celom svete. Victoria’s Secret tvrdila, že zistila, že prehliadka je sexistická, no jej pozadie bolo oveľa skazenejšie, ako sa na prvý pohľad zdalo.

Začiatkom roka 2020 totiž americký denník The New York Times prišiel so šokujúcimi odhaleniami. Prehovorili desiatky bývalých, ale aj súčasných modeliek či zamestnancov, ktorí odhalili desivú realitu plnú sexuálneho obťažovania, šikany, mizogýnizmu a body-shamingu.

Sexuálne obťažovanie modeliek

Najviac sťažností mierilo na hlavu Eda Razeka, vtedajšieho šéfa spoločnosti L Brands, ktorá bola materskou firmou značky VS. Ten mal figurovať v mnohých incidentoch a mať nevhodné požiadavky na modelky. Ako informoval denník, Razek sa pokúšal ich bozkávať, žiadal, aby mu sedeli na kolenách a tiež ich nútil, aby na skúškach spodnej bielizne boli nahé. Informoval o tom napríklad denník independent.co.uk.

Napríklad jedna zo známejších modelingových hviezd Bella Hadidová sa sťažovala, že v roku 2018 jej vtedy 71-ročný šéf poradil, aby „zabudla na gaťky“ a mal nechutné poznámky o jej „kozičkách“. Inej modelke mal zase siahať do rozkroku. Ďalšie ženy, ktoré odmietli byť povoľné tvrdia, že dostali stopku a prišli o prácu. Pritom je všeobecne známe, že značka svoje modelky veľmi dobre platila.

Majiteľ značky, miliardár Leslie Wexner pritom najprv nič neurobil, keď sa mu na stole kopili sťažnosti na Razeka. Až po tom, ako sa zaplietol s americkým finančníkom Jeffreyom Epsteinom, ktorého obvinili z niekoľkých sexuálnych obťažovaní, zaradil spiatočku. Wexner ohlásil, že sa už nebude znovu uchádzať o post generálneho riaditeľa spoločnosti.

A čo Razek, na ktorého ukázalo prstom mnoho ľudí? „Obvinenia sú kategoricky nepravdivé, nesprávne interpretované alebo vytrhnuté z kontextu. Mal som šťastie, že som spolupracoval s nespočetným množstvom svetových modeliek a nadaných profesionáliek, a som hrdý na vzájomnú úctu, ktorú voči sebe máme,“ citoval ho denník The New York Times.

Modelky sa tiež sťažovali na to, že pred veľkou šou museli dodržovať drastický režim. Takmer nič nejedli a mali dva fitness tréningy denne, aby boli na móle dokonalé. 

Victoria´s Secret, ktorá navyše pocítila krízu počas pandémie koronavírusu, sa v poslednej chvíli snaží zvrátiť prepad. Ostáva už len veriť, že nová stratégia značky pomôže celému módnemu biznisu vo férovejšom prístupe nielen k modelkám, ale hlavne k ženám ako takým.